Corporate Storytelling brengt de Visie, Missie en Strategie tot leven
“ Een corporate story laat de unieke ‘superkracht’ zien van je organisatie, het geeft trots en richting, het verbindt en nodigt uit om mee te doen.”
Vaak bestaan missies, visies en kernwaarden uit een reeks abstracte woorden. Dit is vaak niet genoeg om medewerkers de houvast en richting te geven die ze nodig hebben om slagvaardig te kunnen acteren. Reeksen woorden missen vaak context, worden niet geïnternaliseerd en kunnen kunstmatig aanvoelen. Een corporate story of narratief kan hierin helpen. Omdat verhalen intappen op emoties spelen ze een belangrijke rol in motivatie en gedragsverandering. De missie en visie wordt hierdoor invoelbaar.
Waarom een corporate story?
Een goede corporate story laat de verbinding zien van de binnen- en de buitenwereld. En wat er nodig is om de gezamenlijke droom werkelijkheid te maken. Daarmee dient de corporate story als anker voor alle interne en externe communicatie (bijvoorbeeld berichtgeving op intranet, persberichten, mailings en campagnes) én bevat de corporate story een inspirerende basis voor organisatieontwikkeling, zoals een leiderschapsprogramma, teamontwikkeling en dialoogsessies.
Onze aanpak voor een Corporate Story
Het schrijven van de corporate story is een proces, waarin we eerst op zoek gaan naar de kern van de organisatie. Vanuit historie, maar ook zeker het heden en de toekomst. Wat is de verbindende factor die wordt herkend, inspireert en richting geeft? We kijken met een verhalende blik naar het krachtenveld waarin de organisatie zich bevindt en gaan op zoek naar verhalende elementen, zoals helden, monsters, schatten en helpers. Hierbij maken we gebruik van ons Storytelling Canvas. Grofweg bewandelen we de volgende drie stappen:
1. Vinden corporate story
Als eerste nemen we een duik in alle strategische stukken en houden we een aantal interviews. We willen de geschiedenis begrijpen en zien hoe men naar de toekomst kijkt. Zo bouwen we voort op de huidige missie, visie en strategie en hebben we een eerste beeld hoe de koers en de cultuur worden beleefd.
In een workshop van een dag gaan we samen met een dwarsdoorsnede van de organisatie aan de slag om de juiste verhaalelementen te vinden voor de corporate story. Gezamenlijk verbeelden, doorleven en verrijken we de corporate story. We hebben een aantal werkvormen ontwikkeld om uit het hoofd te gaan en de verbeelding, beleving en emotie aan te zetten. Want de kern van een verhaal gaat altijd over iets dat raakt, over bezieling. We maken gebruik van verhaalopstellingen, metaforen, de theorie van ‘The Hero’s Journey’ en ons Storytelling Canvas.
2. MAKEN corporate story
We werken de inzichten vanuit de workshop en de vooranalyse uit tot een pakkende corporate story. Dit is een verhaal waarin duidelijk wordt waar de organisatie in de kern voor staat, wat de ambitie is en wat het bedrijf onderscheidend en relevant maakt voor klanten.
In een goede corporate story klinkt zowel de strategie vanuit de directie duidelijk door (bovenstroom) als de herkenning en beleving op de ‘werkvloer’ (onderstroom). Om dit te waarborgen organiseren we twee slijpsessies: één met het bestuur/MT en één met het kernteam.
We werken het verhaal desgewenst uit in een visuele pitchdeck en/of corporate story film om het verhaal nog meer kracht bij te zetten.
3. TOT LEVEN BRENGEN
We helpen de corporate story te vertalen naar de praktijk. Nu het verhaal er is mag het ook verteld en verspreid worden. Hiertoe maken we samen met het kernteam een implementatieplan, bij voorkeur met medewerkers van communicatie, HR en organisatieontwikkeling. We bekijken samen via welke wegen en in welke vormen het verhaal het best tot leven kan worden gebracht, zoveel mogelijk aanhakend op lopende initiatieven.
Hoe kan het management de visie overbrengen met persoonlijke verhalen? Hoe kunnen medewerkers hun eigen verhaal vinden en delen vanuit de corporate story? Welke acties gaan de corporate story bekrachtigen? Hoe vertalen we de corporate story naar kanalen, zoals de website? Na de sessie ligt er een concreet en gedragen plan voor implementatie van de corporate story.
“Ralph en Sander hebben door goed vooronderzoek precies de juiste insteek weten te kiezen voor de twee workshops. Zo ontvouwde zich voor onze ogen wat we door de hele organisatie doen: ‘de ondernemer en overheid vooruit helpen’.”
Verhaalopstelling tijdens corporate story workshop
Wat levert een corporate story traject op?
Een krachtig, uniek en overtuigend verhaal met richting, trots, herkenning en betekenis.
Herijking van de kernwaarden, gekoppeld aan het verhaal.
Onderlinge verbinding, inspiratie en plezier onder de deelnemers, gemeenschappelijkheid rondom het verhaal.
Borging van zowel gewenste sturing vanuit MT/ bestuur als de beleving op de werkvloer.
Een stevige basis voor alle verdere in- en externe communicatie.
Een krachtige start van de gewenste organisatieontwikkeling en aanknopingspunten om dat verder aan te jagen.
“Het verhaal wat er nu ligt is met recht het verhaal van ons allemaal, de bezieling van de MBO Raad.”
“There are so many spot-on layers. The more you read it, the more it grows on you. It certainly flows with a consistent message. Love it!”
De verandering begint al voordat het verhaal er is
Het proces van het maken van de corporate story is minstens zo belangrijk als de uitkomst. In de gesprekken, workshops en slijpsessies worden medewerkers zich steeds meer bewust van waar de organisatie staat en wat er nodig is voor de toekomst. Vaak leidt dit tot nieuwe initiatieven nog voordat het verhaal er is, doordat er met andere ogen wordt gekeken naar de manier van werken en het gedrag dat vertoond wordt. In die zin is dit traject ook een krachtige start van de gewenste organisatieontwikkeling en biedt het veel aanknopingspunten om dat verder aan te jagen en in te vullen.