Corporate Storytelling helpt de Visie, Missie en Strategie van een organisatie te verdiepen en verlevendigen. 

 

Hoe helpt Storytelling in het uitdragen van de Missie en Visie?

Vaak bestaan missies, visies en kernwaarden uit een reeks abstracte woorden. Dit is vaak niet genoeg om medewerkers de houvast en richting te geven die ze nodig hebben om slagvaardig te kunnen acteren. Reeksen woorden missen vaak context, worden niet geïnternaliseerd en kunnen kunstmatig aanvoelen. Een corporate story of narratief kan hierin helpen. Omdat verhalen intappen op emoties spelen ze een belangrijke rol in motivatie en gedragsverandering. De missie en visie wordt hierdoor invoelbaar.

 

Onze aanpak voor het ontwikkelen van een Corporate Story

Het schrijven van de corporate story is een proces, waarin we eerst op zoek gaan naar de kern van de organisatie. Vanuit historie, maar ook zeker het heden en de toekomst. Wat is de verbindende factor die wordt herkend, inspireert en richting geeft? We kijken met een verhalende blik naar het krachtenveld waarin de organisatie zich bevindt en gaan op zoek naar verhalende elementen, zoals helden, monsters, schatten en helpers. Hierbij maken we gebruik van ons Storytelling Canvas. Grofweg bewandelen we de volgende drie stappen:

1 Vinden corporate story.jpeg

1. Vinden corporate story

In een corporate storytelling workshop gaan we op zoek naar de kern van de corporate story vanuit verschillende perspectieven. Wat is de dynamiek van het verhaal? Wat zijn de belangrijkste krachten?

Gezamenlijk verbeelden, doorleven en verrijken we de corporate story met creatieve oefeningen en middelen. 

Note: onze workshops bieden we ook online aan. Lees meer.

2. Schrijven van corporate story.jpg

2. MAKEN corporate story

We werken de learnings uit de corporate storytelling workshop uit tot een ‘big story’. Dit is een verhaal waarin duidelijk wordt waar de organisatie in de kern voor staat, wat de ambitie is en wat het bedrijf onderscheidend en relevant maakt voor klanten.

De corporate story krijgt vorm in een story book met visuals en/of een corporate story film.

3. Verhalen verspreiden.jpeg

3. VERSPREIDING VERHALEN

We helpen de corporate story te vertalen naar de praktijk.

Hoe kan het management de visie overbrengen met persoonlijke verhalen? Hoe kunnen medewerkers hun eigen verhaal vinden en delen vanuit de corporate story? Welke acties gaan de corporate story bekrachtigen? Hoe vertalen we de corporate story naar kanalen, zoals de website

 
Verhaalopstelling met dwarsdoorsnede van de organisatie

Verhaalopstelling met dwarsdoorsnede van de organisatie

Storytelling Canvas (uitleg)

Storytelling Canvas (uitleg)


Ralph en Sander hebben door goed vooronderzoek precies de juiste insteek weten te kiezen voor de twee workshops. Zo ontvouwde zich voor onze ogen wat we door de hele organisatie doen: ‘de ondernemer en overheid vooruit helpen’.
— Martine Koerts (senior communicatiespecialist RVO)