Bouw samen je verhaal met verhaalopstellingen

Storytelling lijkt dé magische sleutel in het tot leven brengen van strategie. Maar is jouw verhaal ook een gedeeld verhaal waar iedereen zich in herkent? De grootste kracht schuilt niet in het vertellen van verhalen, maar in het opdiepen ervan. Niet storytelling, maar storydigging. We laten we hieronder zien hoe het werkt!

De strategie mag dan kloppen, maar zonder verhaal dat mensen raakt, gebeurt er niets.

Van zenden naar verbinden

Leiders willen vaak iets overbrengen — een strategie, een koers, een cultuurverandering. Maar niemand komt in beweging door een rationeel betoog. Veel organisaties hebben hun strategie keurig uitgeschreven, inclusief kernwaarden en mooie PowerPointpresentaties. Toch blijft de gewenste beweging uit. De oorzaak? De boodschap raakt mensen niet. Ze voelen zich er geen onderdeel van. Het verhaal is niet van hen. Om dit te veranderen, moeten we ons richten op het creëren van een emotionele connectie door middel van verhalen.

Verhalen zijn er al — je hoeft ze alleen te vangen

Bij StoryDiggers zien we verhalen niet als iets dat je verzint, maar als iets dat al bestaat binnen en buiten de organisatie. Ze zitten verstopt in gesprekken bij het koffiezetapparaat, in frustraties en successen van medewerkers, in de manier waarop klanten de organisatie beleven. Wat ontbreekt is ruimte en taal om deze verhalen naar boven te halen. Pas dan ontstaat eigenaarschap en betrokkenheid.

Storydigging: hoe doe je dat?

Bij verhalen is perspectief alles. Kijk je door de ogen van een medewerker, een klant, een partner of iemand anders? Pas als je meerdere perspectieven combineert ontstaat een totaalbeeld. Dan zie je de verbanden: wat betekent onze unieke kracht voor de buitenwereld en hoe vertaalt zich dat intern? In een story workshop werken we parallel met verschillende teams. Elk team bekijkt de organisatie vanuit een ander perspectief: bijvoorbeeld de klant, de medewerker, de partner of de organisatie zelf. Dat doen we aan de hand van vier vaste bouwstenen:

  • De held: het hoofdpersonage — wie personifieert dit perspectief?

  • De schat: Waar zit het verlangen? (‘I have a dream…’)

  • Het monster: Welk gevaar staat in de weg? Waar zit de strijd?

  • De helper: Wie of wat helpt dat te overkomen? Welke inzichten en ‘tools’?

De bouwstenen zijn gebaseerd op het Storytelling Canvas, lees hier meer.

Brand Storytelling Canvas - © StoryDiggers

Storytelling Canvas - © StoryDiggers

De kracht van verhaalopstellingen

Het hart van de StoryDiggers aanpak bestaat uit zogenaamde verhaalopstellingen. Verhalen hebben iets ongrijpbaars. Om echt tot de kern te komen, moet je iets bijzonders doen. In een sessie met een dwarsdoorsnede van de organisatie worden deelnemers uitgedaagd om — letterlijk met Lego, klei en stiften — een verhaal te bouwen. In een verhaalopstelling maken ieder team visueel en tastbaar wat er werkelijk speelt.

Onze werkvorm met verhaalopstellingen is ontwikkeld om uit het hoofd te gaan en de verbeelding, beleving en emotie aan te zetten. Want de kern van een verhaal gaat altijd over iets dat raakt, over bezieling. Zo ontstaat een rijk, gelaagd beeld. En cruciaal: mensen ervaren zélf hoe het verhaal voelt — en waar het wringt.

De kracht van deze creatieve en speelse aanpak zit in:

  • Mensen kijken van een afstand naar hun eigen werkelijkheid. Door het letterlijk op tafel te zetten, ontstaat ruimte voor reflectie. Hierdoor stijgen ze uit boven producten, procedures en afdelingsbelangen. De werkvorm levert een veilige sfeer op: het bespreken van gevoelige onderwerpen zonder persoonlijk te worden.

  • Verhalen dwingen tot de essentie. De werkvorm doorbreekt ‘management talk’ en jargon, er komt nieuwe, betekenisvolle taal op tafel. Geen holle termen, maar metaforen die raken. Het hele systeem komt in beeld door het verbinden van perspectieven binnen en buiten de organisatie.

  • Emotionele verbinding: niet de strategie, maar de onderliggende betekenissen komen aan het licht. Deelnemers herkennen zich in elkaars perspectieven en formuleren samen de kern van het authentieke verhaal.

  • Samenhang tussen losse elementen wordt zichtbaar: De LEGO-characters staan niet zomaar ergens: hun positie toont de onderlinge relaties. Afdelingen of partners die dichtbij of juist ver van elkaar staan, krijgen betekenis. Het laat zien waar de organisatie staat – en waar ze naartoe moet. Kernwaarden worden tastbaar, niet als losse begrippen, maar als een logisch geheel.

Op een gegeven moment zie je de kwartjes vallen. Mensen zeggen: eigenlijk is dit het. En dat wisten we diep vanbinnen al — maar we hadden er nog nooit de woorden voor gevonden.
— Deelnemer Workshop

Wat levert een workshop StoryDiggen op?

Storydigging is een krachtig hulpmiddel om eigenaarschap en betrokkenheid te creëren binnen een organisatie. Door bestaande verhalen te ontdekken en te benutten, kunnen leiders een diepere emotionele connectie tot stand brengen. Dit leidt niet alleen tot een beter begrip en acceptatie van de strategie, maar ook tot een grotere betrokkenheid en motivatie bij medewerkers en klanten.

De uitkomst van een story workshop is geen gelikte campagne of nóg een communicatieplan, maar een gedeeld inzicht in wat de strategie en de verandering werkelijk vraagt. De taal die ontstaat, is herkenbaar en raakt mensen. De strategie en de verandering wordt van hen met een gedeeld, doorleefd verhaal. Eentje waarin mensen zichzelf herkennen. Waarin ze voelen: hier ben ik onderdeel van. En pas dan… komt de beweging. Als ze zichzelf erin terugzien. Als het niet jouw verhaal is, maar ons verhaal.

Dus als je wil dat mensen écht iets doen met je strategie, begin dan niet met zenden. Begin graven. De verhalen zijn er al. Hulp nodig? Wij staan klaar met een frisse blik en een stevige schep. Neem direct contact op!