Een sterk merkverhaal legt de magie van je merk bloot, geeft inspiratie én is een toetssteen voor de juiste keuzes.

 

Het aantal boodschappen dat consumenten en professionals per dag op zich afgevuurd krijgen via media en smartphones is enorm en neemt nog steeds toe. Als je wil je dat mensen jouw merk, dienst of product opmerken zal je de aandacht moeten claimen.

Een goede brand story zorgt ervoor dat (potentiële) klanten, maar ook medewerkers meer verbinding voelen met het merk. Wat leidt tot een stevige fan-base en een duidelijke, unieke positie in de markt.

De brand story is een kapstok voor alle communicatie richting diverse doelgroepen: klanten en potentiële klanten, samenwerkingspartners, maar ook de arbeidsmarkt. Dit geeft richting aan welke proposities je in de etalage zet en aan je contentstrategie.

Een brand story laat de unieke ‘superkracht’ zien van je merk, het is een stevig fundament voor krachtige merkcommunicatie: een helder verhaal wat de identiteit, positionering en dynamiek van je merk kernachtig weergeeft.
 

Onze aanpak voor een Brand Story

Om een goede brand story maken graven we in de geschiedenis van het merk én richten we onze blik op de toekomst. We gaan op zoek naar de juiste avontuurlijke elementen van jouw merk: waarom ga je op pad? Waarnaar ben je op zoek? Maar ook: welke rol speel je in het verhaal van jouw klant? Welke magie of ‘super powers’ breng je mee en waarom is dat relevant? Om dit krachtenveld in kaart te brengen maken we gebruik van ons Storytelling Canvas. We werken de verhaalelementen uit tot een krachtige brand story of manifest. Dit vormt de basis voor alle communicatie rondom het merk: van de invulling van events tot het ontwerp van je website. Grofweg werken we in de volgende drie stappen:

1 Vinden corporate story.jpeg

1. Vinden BRAND story

Vooraf nemen we een duik in de huidige merkstrategie, we doen diepgaand doelgroeponderzoek en een concurrentieanalyse. Zo krijgen we een beeld bij het totale speelveld en waar de kracht en kansen liggen voor je merk.

In een workshop van een dag gaan we op zoek naar de ‘diepere laag’: wat maakt het merk nu geloofwaardig ‘eigen’? Hoe vallen alle puzzelstukjes samen? Samen met je team kraken we de code van je merk. We hebben een aantal werkvormen ontwikkeld om uit het hoofd te gaan en de verbeelding, beleving en emotie aan te zetten. Want de kern van een verhaal gaat altijd over iets dat raakt, over bezieling. We maken gebruik van verhaalopstellingen, metaforen, de theorie van ‘The Hero’s Journey’ en ons Storytelling Canvas.

2.%2BSchrijven%2Bvan%2Bcorporate%2Bstory.jpg

2. MAKEN BRAND story

Gevoed door alles wat besproken is zetten we het merkverhaal zo krachtig mogelijk neer op 1 A4. Hierin wordt glashelder waar het merk in de kern voor staat, wat de ambitie is en wat het merk onderscheidend en relevant maakt voor klanten.

De brand story dient als anker en toetssteen voor communicatie, zoals content marketing, arbeidsmarkt-campagnes, communicatieformats en de opzet van de website.

Als onderdeel van de corporate story nemen we advies op over ‘tone of voice’ en passende beeldtaal, gebaseerd op het verhaal en de daarbij passende merkarchetypen. We werken het verhaal uit in een visuele pitchdeck en/of brand story video om het verhaal nog meer kracht bij te zetten en de emotie te raken.

3. Verhalen verspreiden.jpeg

3. VERSPREIDING BRAND STORY

Nu het verhaal er is mag het ook verteld en verspreid worden. Hiertoe maken we samen met het kernteam een implementatieplan.

Hoe kunnen we het verhaal doorvertalen naar de website en socials? Kunnen we verhaallijnen opzetten en welke keuzes maken we dan qua format, perspectief, vorm en kanalen? Welke bestaande content we kunnen aanpassen om deze meer in lijn te brengen met de brand story? Welke proposities zetten we in de etalage en wat missen we nog? Zo creëren we een messcherpe positie in de markt.

Er ontstaat veel inspiratie en duidelijkheid voor het ontwikkelen van nieuwe initiatieven. Het marketingteam voelt feilloos aan wat ‘on brand’ is en wat niet. Het merk is herboren!

 

Maken van een verhaalopstelling tijdens brand story workshop

Wat levert een brand story traject op?

  • Een krachtig, uniek en overtuigend verhaal over de ‘magie’ van je merk dat richting, trots, herkenning en betekenis geeft.

  • Slidedeck dat het verhaal communiceert, inclusief merkarchetype, en richtlijnen voor tone-of-voice en visuele taal

  • Onderlinge verbinding, inspiratie en plezier onder deelnemers van de workshops, gemeenschappelijkheid rondom het verhaal.

  • Plan om het verhaal verder tot leven te brengen met concrete ideeën

 

 

En toen hadden we eindelijk de code gekraakt. Vooral met de uitdaging van al die verschillende visies op het merk intern en extern. Er is veel losgekomen wat heel vast zat en meer verbondenheid en geloof intern. We snappen nu het waarom. Het was een mooi proces wat ik als Senior Brand Manager met StoryDiggers mocht doorlopen. Blijft mooi om dat resultaat terug te zien!
— Bianca Faaij (Senior Brand Manager Campina)