Once upon a time…
Of het nu gaat om branden, stroomstoringen of wateroverlast: de Veiligheidsregio en de Brandweer in Midden- en West-Brabant houden de regio veilig. De organisaties zijn samengevoegd, waarbij de Brandweer uitrukt als er mensenlevens op het spel staan en de veiligheidsregio coördineert en voorkomt. Met nieuwe dreigingen zoals cyberaanvallen en grootschalige batterijbranden is goede samenwerking en kennisuitwisseling belangrijker dan ooit. Tussen de geledingen intern én met alle partners zoals ambulancedienst en gemeenten. Samen staan voor veiligheid.
Call to adventure
Juliëtte is nog maar kort in dienst als communicatiespecialist bij Veiligheidsregio en Brandweer Midden en West Brabant. Al snel loopt ze tegen gebrek aan lijn in communicatie aan en een huisstijl die alle kanten op schiet. Zij is niet de enige. Ook Marieke, hoofd communicatie en Yvonne, manager organisatieontwikkeling, hebben last van onduidelijkheid en versnippering als het gaat om de richting en identiteit van hun organisatie. Ze missen een krachtig verhaal als startpunt voor corporate communicatie, leiderschapsprogramma’s en employer branding. Een gemene deler waar iedereen zich onderdeel van voelt en trots uit put. Het klinkt simpel. Toch zijn eerdere pogingen gestrand door verschillen intern. Een brandweervrijwilliger op de kazerne in Moerdijk staat soms ver af van een risicoanalist op kantoor in Breda. Maar deze keer moet het lukken, er staat veel op het spel. Ze roepen de hulp in van de StoryDiggers.
The Journey
Er ligt een flinke uitdaging om mensen mee te nemen uit alle hoeken van de organisatie. We kiezen voor interviews en een workshop met dwarsdoorsnede van al die verschillende functies en locaties. We bouwen samen het verhaal, maar slijpen het ook fijn met een diverse groep: mensen op kantoor en in de kazernes, directie en uitvoerenden. Zo doet het verhaal recht aan de strategische richting én is de tekst voor iedereen herkenbaar door taal en voorbeelden uit ieders praktijk. Het verhaal gaat over daadkracht: ‘we deinzen nergens voor terug’, hulpvaardigheid ‘dat zit bij al onze mensen in het bloed’ en verbindend zijn: ‘elkaar opvangen na ernstige branden en reanimaties’, maar ook ‘goede samenwerking tussen expertises, hoe verschillend die ook zijn’. Want dat maakt het verschil. Met het verhaal roepen we op nieuwsgierig te zijn naar de ander en kennis te delen, ook al voelt dat onwennig. Hier tijd en moeite in investeren is van levensbelang voor een veilige toekomst.
De schat
Als het verhaal gepresenteerd wordt aan het directieteam zijn zij meteen enthousiast. Daarna komt het traject in een stroomversnelling. Intern volgen sessies met leidinggevenden om het verhaal naar hun teams te brengen en er komen hulpmiddelen om ‘het goede gesprek’ te voeren. Het verhaal leidt tot een nieuw format voor het personeelsblad, aanpassing van vacatureteksten en nieuwe video’s voor arbeidsmarktcommunicatie. En als klap op de vuurpijl is daar de film die in 4 minuten aan iedereen duidelijk maakt waar de Veiligheidsregio en de Brandweer voor staat. Voor degene die er al jaren werkt én die juist op zoek is naar een baan, voor degene op de ambulance én die bij de gemeente werkt, voor de brandweervrijwilliger op de kazerne in Moerdijk én de risicoanalist op kantoor in Breda. Samen staan we voor veiligheid.
Epiloog
Juliette, Marieke en Yvonne kijken met trots terug. Natuurlijk waren er lastige momenten waarop het schuurde, maar het resultaat mag er zijn. Aan hen het laatste woord:
“Ik ben ontzettend blij met deze basis, het verhaal staat als een huis. Dit is de passie en het hart van onze organisatie!”
“Het verhaal helpt enorm, overal waar we het in de organisatie laten zien wordt het direct herkend en omarmd.”
“Ik gebruik het verhaal heel veel, voor herijking van onze beeldbank, aanpassing van de huisstijl en het maken van een corporate video.”