Storytelling zet verandering in gang

Organisatieverandering is een complex proces. En er zijn een heleboel verandermodellen en tools die allemaal een stukje van de puzzel kunnen leggen. Storytelling is het middel dat helpt medewerkers te motiveren om te veranderen en onderdeel te zijn van de beweging die ingezet wordt. Elk goed verhaal gaat namelijk over transformatie en dat komt nu juist in verandertrajecten heel goed van pas. Mensen zullen pas gemotiveerd raken om te veranderen als ze ergens iets bij voelen. En dat is precies waar verhalen een rol spelen. Storytelling is daarom dé manier om medewerkers te betrekken en mee te nemen in een verandertraject.


Veranderverhaal: Onze aanpak

We starten door met een verhalende blik naar de veranderopgave te kijken waarin je organisatie zich bevindt. Met behulp van onze Storytelling Canvas komen we tot de juiste elementen van een goed veranderverhaal. Wat is de urgentie om te veranderen, de ‘call to adventure’? Wat gloort er aan het eind van de horizon (schat)? Wat maakt de verandering moeilijk (monster)? Welke nieuwe wereld moeten we betreden om de verandering voor elkaar te krijgen (special world)? Vervolgens maken we het grote verhaal persoonlijk relevant met kleine praktijkverhalen. Het inzetten van verhalen voor change management bestaat vaak uit drie stappen:

1 Vinden corporate story.jpeg

1. Vinden Veranderverhaal

In een storytelling workshop gaan we op zoek naar de kern van het veranderverhaal. Met de directie en met medewerkers, zodat we een compleet beeld aan perspectieven hebben. 

Waarom zou je eigenlijk willen veranderen? En wat houd je allemaal tegen? We zullen het veranderverhaal gezamenlijk verbeelden, doorleven en verrijken met creatieve oefeningen en middelen. 

2.%2BSchrijven%2Bvan%2Bcorporate%2Bstory.jpg

2. Maken Veranderverhaal

We werken de inzichten uit de workshop uit tot een veranderverhaal, waarin duidelijk wordt in welk krachtenveld de organisatie staat, wat er nodig is voor de toekomst en hoe medewerkers daaraan kunnen bijdragen.

Het veranderverhaal in een story book met visuals en/of een change story video.

3. Verhalen verspreiden.jpeg

3. Verspreiding Verhalen

We helpen het veranderverhaal concreet te maken voor management en medewerker. We gaan op zoek naar persoonlijke verhalen die exemplarisch zijn voor de verandering. Bijvoorbeeld van medewerkers die het gewenste gedrag al vertonen of juist daarmee worstelen. En door managers hun eigen verhaal bij de verandering te laten vertellen.

Daarnaast helpen we met het programma op managementdagen en andere events van de organisatie. 

 
Verhaalopstelling met dwarsdoorsnede van de organisatie

Verhaalopstelling met dwarsdoorsnede van de organisatie

Storytelling Canvas (uitleg)

Storytelling Canvas (uitleg)


Wat levert een traject Veranderverhalen op?

  • Een krachtig, uniek en overtuigend verhaal met richting, trots, herkenning en betekenis.

  • Herijking van de kernwaarden, gekoppeld aan het verhaal.

  • Onderlinge verbinding, inspiratie en plezier onder de deelnemers, gemeenschappelijkheid rondom het verhaal.

  • Borging van zowel gewenste sturing vanuit MT/ bestuur als de beleving op de werkvloer.

  • Een stevige basis voor alle verdere in- en externe communicatie.

  • Een krachtige start van de gewenste organisatieontwikkeling en aanknopingspunten om dat verder aan te jagen.


Ik ben ontzettend blij met deze basis, het verhaal staat als een huis. Dit is de passie en het hart van onze organisatie!
— Yvonne Postma-Cornelissen (Manager Organisatieontwikkeling Veiligheidsregio)
We zijn verhalen van ‘front runners’ gaan vangen en verspreiden. We maken zichtbaar hoe moeilijk de nieuwe werkstijl is, maar ook wat het oplevert.
— Change Manager Gemeente

De verandering begint al voordat het verhaal er is

Het proces van het maken van het veranderverhaal is minstens zo belangrijk als de uitkomst. In de gesprekken, workshops en slijpsessies worden medewerkers zich steeds meer bewust van waar de organisatie staat en wat er nodig is voor de toekomst. Vaak leidt dit tot nieuwe initiatieven nog voordat het verhaal er is, doordat er met andere ogen wordt gekeken naar de manier van werken en het gedrag dat vertoond wordt. In die zin is dit traject ook een krachtige start van de gewenste organisatieontwikkeling en biedt het veel aanknopingspunten om dat verder aan te jagen en in te vullen.



Klaar om te graven?

Een goede veranderverhaal schrijven is geen tekstklus. Het is een strategisch én creatief proces. Het vraagt om reflectie, lef en scherpe vragen. Wij helpen je dat verhaal te vinden, te verwoorden én te vertalen. Zodat jouw organisatie niet alleen zegt wat het doet, maar laat zien waarom het ertoe doet. Wij staan klaar met een frisse blik en een stevige schep!

HOME
Verder lezen
contact