Storytelling zet verandering in gang: verhalen verbinden, maken urgentie invoelbaar en zetten mensen in beweging.

 

Hoe helpt Storytelling in verandering van de organisatie en cultuur?

Organisatieverandering is een complex proces. En er zijn een heleboel verandermodellen en tools die allemaal een stukje van de puzzel kunnen leggen. Storytelling is het middel dat helpt medewerkers te motiveren om te veranderen en onderdeel te zijn van de beweging die ingezet wordt. Elk goed verhaal gaat namelijk over transformatie en dat komt nu juist in verandertrajecten heel goed van pas. Mensen zullen pas gemotiveerd raken om te veranderen als ze ergens iets bij voelen. En dat is precies waar verhalen een rol spelen. Storytelling is daarom dé manier om medewerkers te betrekken en mee te nemen in een verandertraject.

 

Onze aanpak voor het maken en verspreiden van een Veranderverhaal

We starten door met een verhalende blik naar de veranderopgave te kijken waarin je organisatie zich bevindt. Met behulp van onze Storytelling Canvas komen we tot de juiste elementen van een goed veranderverhaal. Wat is de urgentie om te veranderen, de ‘call to adventure’? Wat gloort er aan het eind van de horizon (schat)? Wat maakt de verandering moeilijk (monster)? Welke nieuwe wereld moeten we betreden om de verandering voor elkaar te krijgen (special world)? Vervolgens maken we het grote verhaal persoonlijk relevant met kleine praktijkverhalen. Het inzetten van verhalen voor change management bestaat vaak uit drie stappen:

1 Vinden corporate story.jpeg

1. Vinden veranderverhaal

In een storytelling workshop gaan we op zoek naar de kern van het veranderverhaal. Met de directie en met medewerkers, zodat we een compleet beeld aan perspectieven hebben. 

Waarom zou je eigenlijk willen veranderen? En wat houd je allemaal tegen? We zullen het veranderverhaal gezamenlijk verbeelden, doorleven en verrijken met creatieve oefeningen en middelen. 

Note: onze workshops bieden we ook online aan. Lees meer.

2.%2BSchrijven%2Bvan%2Bcorporate%2Bstory.jpg

2. MAKEN veranderverhaal

We werken de inzichten uit de workshop uit tot een veranderverhaal, waarin duidelijk wordt in welk krachtenveld de organisatie staat, wat er nodig is voor de toekomst en hoe medewerkers daaraan kunnen bijdragen.

Het veranderverhaal in een story book met visuals en/of een change story video.

3. Verhalen verspreiden.jpeg

3. VERSPREIDING VERHALEN

We helpen het veranderverhaal concreet te maken voor management en medewerker. We gaan op zoek naar persoonlijke verhalen die exemplarisch zijn voor de verandering. Bijvoorbeeld van medewerkers die het gewenste gedrag al vertonen of juist daarmee worstelen. En door managers hun eigen verhaal bij de verandering te laten vertellen.

Daarnaast helpen we met het programma op managementdagen en andere events van de organisatie. 

 
Verhaalopstelling met dwarsdoorsnede van de organisatie

Verhaalopstelling met dwarsdoorsnede van de organisatie

Storytelling Canvas (uitleg)

Storytelling Canvas (uitleg)


We zijn individuele verhalen van ‘front runners’ gaan vangen en verspreiden binnen de organisatie. We maken zichtbaar hoe moeilijk het is, maar ook wat het oplevert. Zo worden we medewerkers uitgenodigd te experimenteren met de nieuwe werkstijl.
— Change Manager Gemeente