Van woorden naar daden
Hoe storytelling helpt om kernwaarden tot leven te brengen
Kernwaarden. In elk strategiedocument kom je ze tegen. Maar als je door de gangen van de organisatie loopt, zie je dan ook wat er op papier staat?
Te vaak blijven kernwaarden hangen als abstracte idealen. Mooie woorden aan de muur, maar geen actie in het dagelijks werk. En toch weten we: als mensen zich verbonden voelen met die waarden, als ze ze écht begrijpen en doorleven, ontstaat er iets krachtigs. Samenhang. Eigenaarschap. Richting.
Bij StoryDiggers helpen we organisaties om dat proces in gang te zetten. Met storytelling bij kernwaarden als katalysator voor gedragsverandering.
Hoe je kernwaarden laat landen in gedrag
Kernwaarden zijn geen instructies. Het zijn richtingaanwijzers. Maar dan moeten mensen wel snappen waar ze heen wijzen.
Onze aanpak voor de implementatie van kernwaarden in organisaties begint daarom met verhalen. Want verhalen maken abstracte begrippen tastbaar. Ze geven context, emotie en betekenis. Om gedrag echt in lijn te brengen met kernwaarden moeten deze zichtbaar gemaakt worden in voorbeelden zodat medewerkers zich hieraan kunnen spiegelen en de kernwaarden internaliseren.
Je kunt bijvoorbeeld simpele narratieve vragen stellen als:
Wanneer heb jij, in jouw leven echte ‘klantgerichtheid’ gevoeld?
Wanneer heb jij duidelijk ervaren dat een collega’s ‘integer’ handelde?
Door welke acties van de afgelopen week noemen onze klanten jouw ‘betrouwbaar’?
Door dit soort vragen te stellen in 1-op-1 gesprekken kun je al best een eind komen. Nog beter is ze op te nemen in dialoogsessies, (leiderschaps)trainingen en interne communicatie uitingen.
Gedragsverandering via kernwaarden gaat stap voor stap en een multi-level aanpak. Wij werken vaak via met verschillende modules die samen echt tot resultaat leiden, maar ook los inzetbaar zijn als de dynamiek of situatie van de organisatie daarom vraagt. Hieronder een aantal voorbeelden op verschillende niveaus in de organisatie.
Leiderschap (leren, oefenen, doorgeven)
Gedragsverandering bij medewerkers stimuleren vraagt om leiders die het goede voorbeeld geven. Niet met grote woorden, maar met kleine, geloofwaardige voorbeelden en verhalen uit de praktijk. Daarom is het essentieel dat leiders goed op de hoogte zijn van de kernwaarden, zich daarnaar gedragen maar ook dat ze ze weten te communiceren binnen hun eigen teams.
Om leidinggevenden hierbij te helpen organiseerde we de ANWB een leiderschapsdag waarin we managers leerden verhalen vertellen waarin de kernwaarden een rol speelden. Om hen daarbij te helpen hadden we de directrice van ANWB gecoacht een knallend verhaal op het podium te houden waarmee kernwaarden en strategie van de ANWB duidelijk werd geïllustreerd. Voorbeeldgedrag leiderschap in geen richtlijn, het is het startschot van cultuurverandering.
Collectief (informeren, warm en actueel houden)
Van kernwaarden naar gedragsverandering werkt alleen als ook de structuur meebeweegt. Daarom helpen we organisaties om hun HR-processen en kernwaarden te integreren: van werving en selectie tot beoordelingsgesprekken. Zo worden kernwaarden geen losse modules, maar de rode draad in alles wat je doet. Wij hielpen verschillende opdrachtgevers met input voor werving en onboardingsprogramma’s
Interne communicatie speelt daarbij een sleutelrol. Niet door te zenden, maar door verhalen te vangen en te delen. In nieuwsbrieven, op intranet, in teamoverleggen. Want als je wilt dat waarden blijven hangen, moet je ze blijven vertellen. De kracht van herhaling is heilig.
Nauwe samenwerking van HR en communicatie is hierbij cruciaal, zodat ze elkaar te versterken i.p.v. in de wielen rijden.
“Door de verlevendiging van kernwaarden, die zo helder uit ons verhaal vloeide, geven we nu andere briefings voor fotografie om ze ook terug te laten komen in onze corporate beeldtaal. ”
Soms kan een bedrijfsbreed kernwaarden-event heel goed als collectieve kick-off van de gedragsverandering dienen. Maar wel alleen als er daarna acties in communicatie, leiderschap of in teams op volgen.
Teams (oefenen, oefenen, oefenen)
Het is een continue leer- en veranderproces komt pas echt van de grond als je het samen doet. In teams. Want juist in teams ontstaat de ruimte om te reflecteren, oefenen, leren én elkaar scherp te houden.
Leren in context: trainingen als startpunt
Kleinschalige, teamgerichte trainingen bieden de perfecte setting om de betekenis van kernwaarden te verdiepen. In een veilige en vertrouwde omgeving kun je samen onderzoeken: wat betekenen deze waarden voor óns, in óns werk? Door praktijkgerichte opdrachten te gebruiken, worden de kernwaarden concreet en toepasbaar. Teamleden krijgen de ruimte om hun eigen gedrag – én dat van elkaar – onder de loep te nemen. Wat doen we al goed? Waar schuurt het? Wat hebben we nodig om te groeien? Zo wordt het niet alleen een leertraject, maar een gedeelde reis.
De kracht van herhaling: reflectiesessies in teams
Echte gedragsverandering vraagt herhaling en reflectie. Door regelmatig met je team stil te staan bij hoe de kernwaarden terugkomen in het dagelijkse werk, houd je ze levend. Reflectiesessies maken zichtbaar waar de vooruitgang zit én waar nog werk aan de winkel is. Het stimuleert open gesprekken over uitdagingen, successen en kansen om samen beter te worden. Door ervaringen en inzichten te delen, groeit het bewustzijn – en daarmee het eigenaarschap – binnen het team.
Van individuele actie naar collectieve beweging
Wanneer je gedragsverandering in teamverband aanpakt, ontstaat er een cultuur van gezamenlijke verantwoordelijkheid. Collega’s motiveren elkaar, geven feedback en vieren samen successen. Dat versterkt de onderlinge band én de verankering van kernwaarden in de praktijk. Het gaat niet langer om wat ‘ik’ moet veranderen, maar wat ‘wij’ samen kunnen realiseren.
Kortom: als je gedragsverandering rondom kernwaarden wilt borgen, dan moet je echt aandacht en ruimte geven aan teams met dialoog, training en communicatie
Verankeren van kernwaarden in gedrag
Kernwaarden zijn pas van waarde als ze zichtbaar zijn in gedrag. Niet eenmalig, maar elke dag. In woorden én in daden. In leiderschap, communicatie én teams. Storytelling is daarbij geen nice-to-have, maar een noodzakelijke brug. Het maakt abstract concreet. Strategie menselijk. En verandering voelbaar.
Wil je kernwaarden verankeren in gedrag? Begin dan met verhalen. Luister en vertel. Met elkaar.
En mocht je daar niet uitkomen, neem contact op.
De MBO Raad zal zich opnieuw moeten uitvinden de komende jaren. Dit is uitgebreid opgeschreven in het strategisch meerjarenperspectief. Maar toch verandert er weinig in de praktijk. Het komt niet van het papier af. Terwijl de urgentie groot is om de strategie te laten landen in de hoofden en harten van alle medewerkers. Zodat zij samen kunnen ontdekken hoe de nieuwe MBO Raad eruitziet, welke veranderingen er gaan plaats vinden en wat hun rol daarin is.