Once upon a time

Monteurs, zorgverleners, beveiligers en koks. Zonder mbo’ers zou ons land volledig de soep in draaien. In Nederland volgen een half miljoen studenten een mbo-opleiding. De MBO Raad is de branchevereniging die de kennis tussen mbo-scholen verbindt en spreekbuis en belangenbehartiger richting politiek en bedrijfsleven. De uitdagingen zijn groter dan ooit. Terwijl de vraag naar vakmensen toeneemt lopen de studentenaantallen juist terug. De waardering voor het mbo loopt flink achter bij de realiteit. En na de coronajaren is onderwijs voorgoed veranderd.

 

Call to adventure

De MBO Raad zal zich opnieuw moeten uitvinden de komende jaren. Dit is uitgebreid opgeschreven in het strategisch meerjarenperspectief. Maar toch verandert er weinig in de praktijk. Het komt niet van het papier af. Terwijl de urgentie groot is om de strategie te laten landen in de hoofden en harten van alle medewerkers. Zodat zij samen kunnen ontdekken hoe de nieuwe MBO Raad eruitziet, welke veranderingen er gaan plaats vinden en wat hun rol daarin is.

 

The journey

De MBO Raad haalde de StoryDiggers aan boord en gingen samen aan de slag. We werkten organisch samen met interne werkgroepen en door telkens te kijken wat op welk moment nodig was. Dat verliep in grote lijnen als volgt.

 

Van strategie naar corporate story

Als eerste stap wilden we van het pagina’s dikke strategisch plan met beleidstaal naar een pakkende corporate story van 1 A4 waarin de betekenis, bezieling en beleving van de nieuwe strategie doorklonk. We organiseerden we een workshop met een afvaardiging medewerkers: van beleid tot communicatie en van strategisch tot uitvoerend. In een klaslokaal van één van de mbo-scholen maakten we verhaalopstellingen vanuit verschillende perspectieven om de MBO Raad heen: schoolbestuurders, politici, studenten en bedrijfsleven. Zo kregen we diepgaand inzicht in de kern en betekenis van de organisatie voor al deze verschillende groepen. Op basis van deze inzichten, het strategisch plan en een aantal interviews met schoolbestuurders schreven we de corporate story. Het verhaal is fijngeslepen in een aantal sessies met ambassadeurs uit de organisatie zodat het helemaal paste in de belevingswereld van directie én medewerkers.

Storytelling sessie

Lancering corporate story

Op een zonnige lenteochtend kwamen alle 150 medewerkers bij elkaar op de MBO Totaaldag. Hier lieten wehet verhaal in één keer bij iedereen landen. Twee medewerkers droegen het uitmuntend voor, waarna iedereen de mogelijkheid kreeg te reageren. Hierna volgden dialoogtafels in kleinere groepen waar medewerkers hun eigen praktijkverhalen in lijn met de corporate story deelden. Hier werd het verhaal gezamenlijk doorleefd met prachtige voorbeelden van projecten en gebeurtenissen.

Dialoog tijdens lancering corporate story

Koppelen corporate story aan organisatieontwikkeling

Vanuit het strategisch meerjarenplan waren verschillende ontwikkellijnen geformuleerd: de ‘harde kant’ van de organisatieontwikkeling. Om mensen mee te krijgen was het belangrijk ze onderdeel te maken van deze beweging. De corporate story bracht alle ontwikkellijnen met elkaar in verbinding en verduidelijkte de ‘waarom’ van dat alles. Vanuit daar konden we de eerste stappen zetten richting nieuw gedrag de vertaling naar kernkwaliteiten: concrete omschrijvingen van gedragingen waarin de kernwaarden tot uiting komen. Een continue leidraad en toetssteen voor onderling gesprek over gedrag, tijdens het opstarten van projecten, evaluaties en functioneringsgesprekken.

 

The treasure

De MBO Raad heeft een verbindend verhaal in handen dat richting geeft voor alle medewerkers en de mbo-scholen. Maar het blijft niet bij mooie woorden, het verhaal is vertaald naar duidelijke gedragskenmerken. Zo vindt de MBO Raad zichzelf opnieuw uit en is klaar om de toekomst van het mbo verder vorm te geven. Zodat heel Nederland de onschatbare waarde van het mbo kan ervaren!

Het verhaal wat er nu ligt is met recht het verhaal van ons allemaal, de bezieling van de MBO Raad
— Malika Azaknouni (HR Manager)

Comment