Verhalen helpen de ‘onzichtbare kracht’ van je organisatie voelbaar te maken voor een potentiele medewerker.

 

Hoe helpt Storytelling bij Arbeidsmarktcommunicatie?

We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt. De ‘war on talent’ is moordend. Werkzoekenden struinen het web af op zoek naar een plek waar zij zich thuis voelen en hun talenten kwijt kunnen. Natuurlijk letten zij op salaris en arbeidsvoorwaarden. Maar meer dan ooit letten zij op ‘zachte zaken’ als bedrijfscultuur en de ‘purpose’ van de organisatie. Zeker millenials zijn hier heel gevoelig voor. Het is voor organisaties meer dan ooit van belang om deze zachte waarden naar buiten te brengen. De principes van storytelling bieden hier uitkomst. Zo krijgen abstracte begrippen als de missie emotionele lading en betekenis. En worden zaken als cultuur en identiteit meer invoelbaar. En dat is nu precies waar een werkzoekende in geïnteresseerd is.

 

Onze aanpak in Employer Branding Storytelling

Het begint met het vaststellen van de ‘employer branding story’ vanuit de ‘employee value proposition’: wat is het grote, onderscheidende verhaal naar de arbeidsmarkt? Wat probeert jouw organisatie te veranderen in de wereld? Hoe dragen medewerkers hieraan bij? Welke magie vinden medewerkers bij je organisatie? Wat maakt ze trots? Hoe linkt hun levensverhaal aan het verhaal van jouw organisatie? Vervolgens: welke verhalen van de werkvloer ondersteunen het grote verhaal? Praktijkverhalen maken deze grote thema’s persoonlijk en invoelbaar. We werken vaak in drie fasen:

1 Vinden corporate story.jpeg

1. Vinden EMPLOYER BRAND STORY

Vanuit bestaande strategische documenten, interviews en werksessies gaan we op zoek naar de kern van de employer brand story: wat is de ‘super power’, de onzichtbare kracht, die schuilt in de organisatie? Iets wat iedereen voelt, maar in geen strategisch stuk beschreven staat?

Door met een verhalende blik te kijken halen we het unieke thema van je employer brand naar boven.

Note: onze workshops bieden we ook online aan. Lees meer.

2. Schrijven corporate story.jpg

2. MAKEN EMPLOYER BRAND story

We vatten jouw unieke verhaal voor de arbeidsmarkt in een pakkende tekst, the ‘big story’. Het uitgangspunt voor alle arbeidsmarkt-communicatie, van vacatures tot wervingsvideo’s.

Het verhaal wordt vertaald in een employer branding video: een film die precies de juiste snaar raakt bij zowel huidige als potentiële medewerkers.

3. Verhalen verspreiden.jpeg

3. VERSPREIDING PraktijkVERHALEN

Vanuit het grote verhaal gaan we op zoek naar verhalen uit de praktijk (‘micro stories’). Van directeur tot stagiair. Welk verhaal hebben zij te vertellen in het kader van de ‘big story’? Het eerlijke, persoonlijke verhaal staat centraal. Geen verkooppraatjes, geen lijst met werkzaamheden of functie-eisen.

De echte, pure verhalen doen hun werk om mensen binnen en buiten de organisatie te raken en enthousiast te maken over een baan bij jouw organisatie.

 
Directeur tijdens Employer Branding Story Sessie

Directeur tijdens Employer Branding Story Sessie

Vanuit de ‘big story’ naar ‘micro stories’

Vanuit de ‘big story’ naar ‘micro stories’


Het denken in verhalen is voor mij belangrijk voor het overbrengen van onze boodschap naar de arbeidsmarkt. Sfeer en emotie overbrengen is het doel. Door het delen van authentieke verhalen maken wij onze boodschap uniek en geven wij Waterschap Rivierenland een gezicht.
— Priscilla Klip (Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie)