Merkverhaal: De magie van je merk

Een merkverhaal laat de unieke ‘superkracht’ zien van je merk, het is een stevig fundament voor krachtige merkcommunicatie: een helder verhaal wat de identiteit, positionering en dynamiek van je merk kernachtig weergeeft. Een goed merkverhaal zorgt ervoor dat (potentiële) klanten, maar ook medewerkers meer verbinding voelen met het merk. Wat leidt tot een stevige fan-base en een duidelijke, unieke positie in de markt. Daarmee is het merkverhaal een kapstok voor alle communicatie richting diverse doelgroepen: klanten en potentiële klanten, samenwerkingspartners, maar ook de arbeidsmarkt. Dit geeft richting aan welke proposities je in de etalage zet en aan je contentstrategie.

 

Merkverhaal maken: Onze aanpak

Om een goed merkverhaal te maken graven we in de geschiedenis van het merk én richten we onze blik op de toekomst. We gaan op zoek naar de juiste avontuurlijke elementen van jouw merk: waarom ga je op pad? Waarnaar ben je op zoek? Maar ook: welke rol speel je in het verhaal van jouw klant? Welke magie of ‘super powers’ breng je mee en waarom is dat relevant? Om dit krachtenveld in kaart te brengen maken we gebruik van ons Storytelling Canvas. We werken de verhaalelementen uit tot een krachtige merkverhaal of manifest. Dit vormt de basis voor alle communicatie rondom het merk: van de invulling van events tot het ontwerp van je website. Grofweg werken we in de volgende drie stappen:

1 Vinden corporate story.jpeg

1. Merkverhaal Vinden

Vooraf nemen we een duik in de huidige merkstrategie, we doen diepgaand doelgroeponderzoek en een concurrentieanalyse. Zo krijgen we een beeld bij het totale speelveld en waar de kracht en kansen liggen voor je merk.

In een workshop van een dag gaan we op zoek naar de ‘diepere laag’: wat maakt het merk nu geloofwaardig ‘eigen’? Hoe vallen alle puzzelstukjes samen? Samen met je team kraken we de code van je merk. We hebben een aantal werkvormen ontwikkeld om uit het hoofd te gaan en de verbeelding, beleving en emotie aan te zetten. Want de kern van een verhaal gaat altijd over iets dat raakt, over bezieling. We maken gebruik van verhaalopstellingen, metaforen, de theorie van ‘The Hero’s Journey’ en ons Storytelling Canvas.

2.%2BSchrijven%2Bvan%2Bcorporate%2Bstory.jpg

2. Merkverhaal maken

Gevoed door alles wat besproken is zetten we het merkverhaal zo krachtig mogelijk neer op 1 A4. Hierin wordt glashelder waar het merk in de kern voor staat, wat de ambitie is en wat het merk onderscheidend en relevant maakt voor klanten.

Het merkverhaal dient als anker en toetssteen voor communicatie, zoals content marketing, arbeidsmarkt-campagnes, communicatieformats en de opzet van de website.

Als onderdeel van het merkverhaal nemen we advies op over ‘tone of voice’ en passende beeldtaal, gebaseerd op het verhaal en de daarbij passende merkarchetypen. We werken het merkverhaal uit in een brand book en/of brand story video om het verhaal nog meer kracht bij te zetten en de emotie te raken.

3. Verhalen verspreiden.jpeg

3. Merkverhaal Verspreiden

Nu het merkverhaal er is mag het ook verteld en verspreid worden. Hiertoe maken we samen met het kernteam een implementatieplan.

Hoe kunnen we het verhaal doorvertalen naar de website en socials? Kunnen we verhaallijnen opzetten en welke keuzes maken we dan qua format, perspectief, vorm en kanalen? Welke bestaande content we kunnen aanpassen om deze meer in lijn te brengen met de brand story? Welke proposities zetten we in de etalage en wat missen we nog? Zo creëren we een messcherpe positie in de markt.

Er ontstaat veel inspiratie en duidelijkheid voor het ontwikkelen van nieuwe initiatieven. Het marketingteam voelt feilloos aan wat ‘on brand’ is en wat niet. Het merk is herboren!

 

Maken van een verhaalopstelling tijdens brand story workshop

Merkverhaal traject: Wat levert het op?

  • Een krachtig, uniek en overtuigend merkverhaal over de ‘magie’ van je merk dat richting, trots, herkenning en betekenis geeft.

  • Slidedeck/brand book dat het verhaal communiceert, inclusief merkarchetype, en richtlijnen voor tone-of-voice en visuele taal

  • Onderlinge verbinding, inspiratie en plezier onder deelnemers van de workshops, gemeenschappelijkheid rondom het verhaal.

  • Plan om het merkverhaal verder tot leven te brengen met concrete ideeën

En toen hadden we eindelijk de code gekraakt. Er is veel losgekomen en meer verbondenheid en geloof intern. We snappen nu het waarom.
— Bianca Faaij (Senior Brand Manager Campina)
Het verhaal helpt enorm, overal waar we het laten zien wordt het direct herkend en omarmd.
— Marieke van Wijk (Hoofd Communicatie Veiligheidsregio)

Klaar om te graven?

Een goed merkverhaal schrijven is geen tekstklus. Het is een strategisch én creatief proces. Het vraagt om reflectie, lef en scherpe vragen. Wij helpen je dat verhaal te vinden, te verwoorden én te vertalen. Zodat jouw merk niet alleen zegt wat het doet, maar laat zien waarom het ertoe doet. Wij staan klaar met een frisse blik en een stevige schep.


HOME
contact