Wat leer ik in de training ‘Storytelling en Content Marketing’?

Hoe zet je verhalen in om je merk krachtig in de markt te zetten? Tijdens een training nemen de StoryDiggers je mee op reis. Je leert hoe een verhaal écht werkt en wat veelgemaakte fouten zijn. We bespreken hoe je die principes succesvol toegepast in marketing, maar ook interne communicatie. Bovenal, gaan we veel aan de slag.

Aan de hand van het Storytelling Canvas gaan we op zoek naar de ‘big story’ van je organisatie of merk. Om vervolgens een verhaallijn of format op te zetten met ‘micro stories’. De eerste ‘micro story’ wordt uitgewerkt in een storyboard. We halen onze inspiratie uit mooie praktijkvoorbeelden om onze eigen verhalen nog pakkender neer te zetten en te leren hoe je verhalen langdurig kan inzetten voor je merk.


Voor wie is deze training?

Deze training is bedoeld voor marketing- en communicatie professionals en content marketeers.

Brand Storytelling Workshop

Hoe is de 1-daagse training opgebouwd?

  1. Hoe werken verhalen?

    • Vanuit de theorie van The Hero’s Journey leren we wat de magische ingrediënten zijn voor een goed verhaal. Wanneer voelen we connectie? Wat maakt een verhaal spannend? Welke basiselementen zitten in een goed verhaal?

  2. Brand Storytelling

    • Hoe passen we de lessen van storytelling toe voor een merk? We leren van voorbeelden van grote en kleine merken. Wat is hun brand story? Hoe gebruiken ze verschillende perspectieven om hun verhaal te vertellen? Hoe maken ze verhalende content?

  3. The Big Story (Storytelling Canvas)

    • We gaan op zoek naar het verhaal in je merk, the ‘big story’. Met behulp van ons Storytelling Canvas ontdek je het verhalende krachtenveld van jouw merk. Welk verhaalthema zit er in je merk verstopt? Dit is de inspiratiebron en anker voor je content.

  4. Story line opzetten

    • Vanuit de brand story zetten we een verhaallijn op voor een specifieke doelgroep met een specifieke doelstelling. Welke keuzes maak je qua format, perspectief, dilemma, vorm en kanalen? Geïnspireerd door mooie praktijkcases zetten we je story line neer.

  5. Micro Stories

    • Hoe breek je je verhaallijn op in afleveringen? En wat maakt een goede aflevering of ‘micro story’? We leren van andere merken, maar ook van journalistieke principes. Ze helpen ons met het maken van een micro story in tekst en beeld.

  6. Lessons Learned

    • Wat zijn de gedeelde inzichten na de training? Hoe kunnen we het geleerde morgen in de praktijk brengen? Wat zijn laagdrempelige manieren om hier direct mee aan de slag te gaan?


Wat levert de training op?

Na de workshop heb je een goed beeld hoe je storytelling kunt inzetten voor je organisatie/merk. Je kunt de verhaaldynamiek van je ‘big story’ formuleren en dat vertalen naar een format met een serie ‘micro stories’. Je leert een Brand Story strategie opzet, levend houdt en voor je laat werken. En ja, je kijkt nooit meer hetzelfde naar je favoriete boek, film of serie. :-)


Impressie van de training ‘Storytelling en Content Marketing’

Een inspirerende training met een mooie theoretische basis, maar de echte kracht zat wat mij
betreft in de verrassende praktijkopdrachten.
— Annick Schavemaker (Content Marketeer WebNL)

Meer weten? 

Deze training bieden we op open inschrijving aan in samenwerking met Beeckestijn Business School en NIMA. Check de links voor de eerstkomende editie. Eens verkennen wat de mogelijkheden zijn voor een in-company training ‘Storytelling en Content Marketing’? Neem direct contact op!