Research Storytelling
"Data is king", maar dan moet je het wel over kunnen brengen. Om onderzoekers te helpen bij het overbrengen van hun onderzoeksresutlaten ontwikkelden wij het programma Research Storytelling. In meerdaags programma leren onderzoekers storytelling toe te passen op hun eigen werk.
Deepdive: Storytelling theorie
We starten met een workshop waarin we deelnemers totaal onderdompelen in storytelling theorie. Daarnaast laten we cases van hoe het wel (en ook niet) moet. Uiteindelijk gaat iedereen aan de slag met ons special ontwikkelde Research Storytelling Canvas om de dynamiek van het verhaal in het onderzoek te zien en ervaren.
Toepassing op eigen case: Sneak preview
Deelnemers passen de lessen uit de deepdive toe op hun eigen case. Een case die actueel is en in het lopende werk speelt. Deelnemers maken verhalen van hun onderzoek en met elementen van verhalen te werken zoals, metaforen en beeldgebruik.
Verankering in organisatie
Deze stap is specifiek voor onderzoeksbureau's en organisaties. We gebruiken de eerder ontwikkelde verhalen om collega's te inspireren en te leren storytelling in hun werk toe te passen. Daarnaast stellen we gezamelijk een actieplan op om het verhalende element verder te brengen in de organisatie.
Voorbeeld Research Storytelling: Ipsos
Internationaal onderzoeksbureau Ipsos is een van de grootste en beste marktonderzoekbureau's ter wereld. Hun tagline is "game changers". Niet verwonderlijk dat zij met deze ambitie ook aandacht schenken aan resultaten met meer impact kunnen brengen.
We hebben bij Ipsos Nederland zo'n 30 onderzoekers opgeleid om meer verhalend te werken. Sommige van hun klanten moeten er nog aan wennen, maar de meeste zijn heel happy. We hoorde zelfs een onderzoekster zeggen dat zij door verhalentechnieken in projectvoorstellen toe te passen het budget voor haar project heeft weten te verdubbelen!