Verhalen helpen de ‘onzichtbare kracht’ van je organisatie voelbaar te maken voor een potentiele medewerker. 

Hoe zorg je dat de identiteit en werkgeversmerk van jouw organisatie goed voor het voetlicht komt bij je doelgroep in de arbeidsmarkt? Hoe behoud je de beste mensen en hoe trek je nieuw talent aan? Arbeidsmarktcommunicatie met behulp van storytelling biedt hier uitkomst.

Het denken in verhalen is voor mij belangrijk voor het overbrengen van onze boodschap naar de arbeidsmarkt. Sfeer en emotie overbrengen is het doel. Door het delen van authentieke verhalen maken wij onze boodschap uniek en geven wij Waterschap Rivierenland een gezicht
— Priscilla Klip - Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie

Hoe vind je de ‘onzichtbare kracht’ van je organisatie?

Veel arbeidsmarktcommunicatie wordt gebouwd op een ‘employee value proposition’. De missie, visie en kernwaarden zijn hierin belangrijke pijlers. Helaas zijn dit soort begrippen en volzinnen vaak nogal abstract en uitwisselbaar. De ‘ziel’ van de organisatie staat vaak niet in visiedocumenten en strategische stukken. Het is voor veel organisaties een ongrijpbare kracht: één die in de praktijk zeer lastig is om echt te voelen en benoemen. 

Hoe breng je de ‘super powers’ van jouw organisatie goed over naar een potentiele werknemer?

Hoe breng je de ‘super powers’ van jouw organisatie goed over naar een potentiele werknemer?

Storytelling maakt het onzichtbare zichtbaar

De principes van storytelling bieden hier uitkomst. Verhalen staan bekend om hun emotionele lading en het geven van betekenis. Zo worden zaken als cultuur en identiteit meer invoelbaar. En dat is nu precies waar een werkzoekende in geïnteresseerd is. Een pakkende employer branding story laat zien wat jouw organisatie nu echt uniek maakt voor potentiele werknemers. 

Met dit verhaal kan ik op het volgende verjaardagsfeestje ineens veel makkelijker en beter uitleggen over wat het belang is van wat wij hier met z’n allen doen elke dag.
— Communicatiemanager bij een specialistische zorginstelling

Wat maakt een goede employer branding story?

Het schrijven van een goede employer branding story is vaak nog een hele uitdaging. Er bestaat helaas geen standaardrecept of model voor. Er zijn wel hulpvragen: In welk krachtenveld zit je organisatie? Wat probeer je te veranderen in de wereld? Vanuit welke drijfveer doe je dat? Hoe dragen medewerkers hieraan bij? Welke magie vinden medewerkers bij je organisatie? Wat maakt ze trots? Hoe linkt hun levensverhaal aan het verhaal van jouw organisatie? Ik geef toe: het zijn grote vragen die niet altijd makkelijk te beantwoorden zijn, maar essentieel als het gaat over het neerzetten van een sterk werkgeversmerk. 

 

Hoe gebruik je storytelling bij arbeidsmarktcommunicatie?

Micro Stories.png

Hoe krijg je dat ‘grote verhaal’ van je organisatie nu goed over de bühne? Via een sprankelende tekst op de ‘werken bij’-site of een spetterende bedrijfsvideo? Dat is natuurlijk een goed begin, maar er is meer nodig. En nee, geen gelikte uitingen op social media. Daarvan heeft de potentiele werknemer het gevoel een opgepoetst imago te zien. En hij of zij is juist op zoek naar het echte verhaal. Laat medewerkers hun verhalen vertellen. Zo breng je het grote verhaal dichtbij.

 Je employer branding story vormt het anker op basis waarvan je kunt beslissen wat je wanneerwaar, aan wie gaat vertellen: de ingrediënten van je content strategie. Hiervoor maken wij vaak gebruik van ons model dat uit gaat van “the big story” (employer branding story) die geladen wordt met allerlei “micro stories” (kleine exemplarische verhalen die samen het grote verhaal vertellen). 

 
Onze medewerkers hebben de prachtigste verhalen, maar hoe zorg ik ervoor dat die ook binnen en buiten onze organisatie hun weg vinden?
— Algemeen directeur bij een ingenieursbureau

Hoe verspreid ik de verhalen van werknemers?

Voor een algemene introductie van de organisatie op grote events of op de website werkt bijvoorbeeld een ‘the big story’ in de vorm van een video goed. Op een carrièrebeurs werkt het beter om een aantal medewerkers hun eigen verhaal te laten vertellen, gelinkt aan het grote verhaal van je organisatie. Deze ‘micro stories’ kun je ook op video vangen en uitzetten op je website en sociale media.

 

Ga verhaal halen rondom je werkgeversmerk!

Verhalen, groot en klein, helpen om het profiel van jouw organisatie scherp neer te zetten en de beste mensen uit jouw markt aan te trekken en te behouden. Ga dus op zoek naar het verhaalthema binnen je organisatie (the big story), iets dat echt gevoeld en beleefd wordt. En verzamel vervolgens praktijkverhalen (micro stories) die een stukje van het grote verhaal vertellen. Met oog voor spanning en herkenbaarheid. Geloof me, je zult verrast zijn hoeveel mooie verhalen er in jouw organisatie rondzwerven. Wanneer ga jij ze vertellen?