Hoe bouw ik een sterk employer brand met storytelling?

ONCE UPON A TIME…

Het zijn spannende tijden voor Waterschap Rivierenland. Nog nooit veranderde er zoveel binnen en buiten en organisatie. Er is een snel toenemende behoefte aan nieuwe kennis en kunde. Daarmee wordt het steeds belangrijker zich te profileren richting de gewenste potentiele medewerkers.

CALL TO ADVENTURE 

Een waterschap is voor velen misschien niet de eerste keuze voor een werkgever. Of ten minste een grote onbekende. Maar als je met de medewerkers van Waterschap Rivierenland praat hoor je één en al bevlogenheid over wat zij doen om één van de mooiste waterrijke gebieden van Nederland veilig te houden. Het ‘gevoel’ is iets ongrijpbaars, niet te vinden in strategische stukken of op de ‘werken bij’-site. Hoe krijg je dit dan toch over de bühne voor potentiele medewerkers?

 

THE JOURNEY

Het begint allemaal met de definiëring van de identiteit en de ‘ziel’ van je organisatie. Missies, visies en kernwaarden zijn hierin belangrijke pijlers. Maar helaas zijn dit soort begrippen en volzinnen vaak nogal abstract en uitwisselbaar. We gingen samen op zoek met  een dwarsdoorsnede van de organisatie: van directielid tot muskusrattenbestrijder. En kwamen uit op een diepgevoelde waarde binnen de organisatie: balans. 

Directielid van Waterschap Rivierenland tijdens de corporate story workshop

Directielid van Waterschap Rivierenland tijdens de corporate story workshop

We vingen de identiteit van het waterschap in een pakkende corporate story. Het vertrekpunt voor strategische keuzes, steunpilaar in de organisatieontwikkeling en richtinggevend in externe communicatie. En een prachtige basis om het waterschap als werkgever te profileren. In eerste instantie hebben we dat vertaald in een overkoepelende employer branding video.

Samen zijn we verder op zoek gegaan naar persoonlijke verhalen rondom dit thema, nadrukkelijk vanuit ’het verhaal’: Waar zit de spanning? Wat zorgt voor een gevoel van connectie met het publiek? Dit heeft geleid tot een serie portretten van medewerkers. Geen filmpjes waar uitgebreid op de werkzaamheden wordt ingegaan, maar juist de persoonlijke kant wordt belicht. De verhalen zijn uitgezet op alle relevante sociale en online kanalen. Met als doel te verleiden een kijkje te nemen op de landingspagina met nog meer persoonlijke verhalen

TREASURE

We hebben de cultuur en ‘het gevoel’ van werken bij Waterschap Rivierenland zichtbaar gemaakt met storytelling. Zodat degene die het waterschap misschien nog nooit als aantrekkelijk werkgever had overwogen de stap waagt en wellicht de baan van zijn of haar leven vindt. Net als Marcel.

 Verhalen, groot en klein, helpen om het profiel van jouw organisatie scherp neer te zetten en de beste mensen uit jouw markt aan te trekken en te behouden. Je zult verrast zijn hoeveel mooie verhalen er in jouw organisatie rondzwerven. Wanneer ga jij ze vertellen?

Het denken in verhalen is voor mij belangrijk voor het overbrengen van onze boodschap naar de arbeidsmarkt. Sfeer en emotie overbrengen is het doel. Door het delen van authentieke verhalen maken wij onze boodschap uniek en geven wij Waterschap Rivierenland een gezicht.
— Priscilla Klip - Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie