#MonsterMonday. Deze week: heb je wel het juiste monster voor ogen?

Comment

#MonsterMonday. Deze week: heb je wel het juiste monster voor ogen?

Overcoming the monster

Een standaardwerk is Storytellingland is The Seven Basic Plots, van Christopher Booker. Hierin stelt hij dat er maar 7 archetypische thema’s bestaan in alle menselijke verhalen. Of hij het bij het juiste eind heeft is nooit bewezen, maar het is in ieder geval super herkenbaar en erg inspirerend. Een van de thema’s noemt hij “overcoming the monster”. Dus logisch dat we in deze serie iets meer over te delen.

Geloofwaardige tegenstander

Dit thema draait volledig om het verslaan van een angstaanjagende tegenstander door de hoofdpersoon van het verhaal. Klinkt simpel, maar die tegenstander moet wel overtuigend en beangstigend zijn. Denk bijvoorbeeld aan de gemene tijger Shere Khan van Jungle Book.

Het einddoel van Mowgli is simpelweg om Shere Khan te verslaan zodat het in de jungle weer veilig is voor zijn dierenvrienden.

Zoek het monster van je klant

Wil je van dit plot gebruik maken in marketing moet het monster dat je bestrijdt ook overtuigend en realistisch zijn. Je moet het monster van je klanten vinden en daartegen ten strijde trekken. Soms is die tegenstander een concrete entiteit, een persoon of organisatie. Zie onderstaand voorbeeld van de 5g campagne van de gefuseerde T-mobile en Tele2. En let op het zinnetje “KNP en VodafoneZiggo, snel he? “ En let ook op de belofte daaronder. Frontale aanval op het monster, in dit geval de slome concurrent.

T-mobile_Tele2_adv.jpg

Soms is het monster minder tastbaar, zoals een persoonlijke eigenschap (klanten van Nike vs. luiheid) of een politiek systeem (denk aan Theiry Baudet die met een parabel uit Animal Farm de gevestigde politieke orde aanviel). 

Pak je zelf de hoofdrol? Beter van niet.

Binnen het plot van ‘overcoming the monster’ vertel je dus niet persé het verhaal van je bedrijf, maar het verhaal van je (potentiële) klant. Jij of jouw bedrijf vervult de rol van helper in dit verhaal. Die bekwame metgezel, de vertrouwde bondgenoot die de ware hoofdrolspeler, de klant, helpt zijn monsters te overwinnen. En als je dit niet doet kan het goed fout gaan. Denk aan het verhaal dat muziekdienst Tidal bij de lancering vertelde. Tidal is een muziek en entertainment platform van Jay-Z die hoge kwaliteit muziek streamt en een closere ervaring met artiesten aanbiedt. Het verhaal van Tidal was dat artiesten niet genoeg betaald kregen voor hun creativiteit. Het monster dat ze wilden overwinnen, was de industrie met een laag royaltyniveau, geïllustreerd door Spotify. Tidal cast zichzelf als de held voor artiesten. Kijk maar hieronder.

Wat ging daar mis? De klant van Tidal is niet de gevestigde muzikant maar de consument! En het monster van die consument had kunnen bestaan uit o.a. de slechte kwaliteit muziek die streamingsdiensten aanbieden, de onmogelijkheid om via de gevestigde platformen je favoriete artiesten direct te kunnen steunen of de onmogelijkheid van persoonlijker contact met je idool. Het gaat nog steeds niet heel lekker met Tidal…

Hoe het wel moet? Kijk eens naar dit filmpje van techbedrijf Cisco.

Wat is het grootste monster dat jullie organisatie bevecht? En hoe komt dat terug in marketing en communicatie? We zijn benieuwd!

Comment

#MonsterMonday. Deze week: Een monster dat appels eet

Comment

#MonsterMonday. Deze week: Een monster dat appels eet

Aanval op de gevestigde orde

In 1984 introduceerde Apple z’n Macintosh PC via een campagne filmpje aan het grote publiek tijdens de superbowl. In het filmpje zien we een dystopiaanse toekomst, waarin een groot eng pratend hoofd op een scherm (big brother) een leger hersenloze kale eenheidsworstige grijze mannen (het gepeupel, wij dus) toespreekt. Terwijl dit gaande is komt een vrouw in een rood wit gympakje binnen rennen, gevolgd door oproerpolitie die haar tegen probeert te houden. Ze werpt een moker richting het grote pratende hoofd, wat vervolgens explodeert. Kortom de nieuwe pc van Apple zou als een mokerslag in het gezicht de controle van de technologische gevestigde orde (toen bedrijven als IBM) doen ontploffen en de power weer teruggeven aan het individu. Prachtig filmpje en heel sterk staaltje storytelling van o.a. regisseur Ridley Scott (van Bladerunner en Alien). Veel prijzen gewonnen en de superbowl reclames waren nooit meer hetzelfde. Voor het hele filmpje klik hier.

De nieuwe standaard

Fast forward naar 2018. Apple is intussen ver gekomen. Macbooks, iPhone’s, iPad’s: overal aanwezig. En vooral in de wereld van vrije autonome super originele freelancende, koffie slurpende cultural creatives ;-) Ik zal gelijk eerlijk bekennen dat ik ook voor de bijl ben gegaan met al die spullen. En ik herinner me een hilarische uitspraak van een ex-collega ooit: “Ja zo’n Macbook is wel duur, maar als ik erop werk heb ik niet het gevoel dat ik aan het werk ben”, yeah right… Heb zelfs een tijdje geleden zo’n horloge gekocht dat van alles bijhoudt (over big brother gesproken) en Mickey Mouse kan laten vertellen hoe laat het is. Maar mijn horloge kreeg wat krassen. Gelukkig staat in de Apple Care+ clausule dat Apple dat 2 keer krassen voor je kan fixen. Dus toen ik toevallig bij het Leidseplein was, liep ik even de Apple Store in om m’n horloge te laten fixen.

Een stap in de “nieuwe wereld”

Ik stap naar binnen. Er staan allemaal mensen naar schermpjes te staren, klanten en medewerkers. Ik vraag aan een medewerker (die verschikt van zijn scherm opkijkt) waar ik moet zijn. De trap op en daar aan een collega vragen. Dus de doorzichtige trap naar de hemel op. Eenmaal boven staat er weer een hele frisse gast naar een scherm in zijn hand te staren. Ik schiet hem aan en vraag waar ik moet zijn met mijn horloge. De man blijft met zijn ogen op z’n scherm en zegt: “Heb je een afspraak?” Ik: “Nee, ik loop zomaar binnen.” Hij: “Oh maar je moet wel een afspraak maken voor bij de genius bar.” Ik: “Maar ik wil alleen maar even…” Hij: “Nee, je moet eerst een afspraak maken. Wil je even je gegevens invullen op mijn ipad-mini?” Ik: “ehh, OK” Hij: “Ah fijn, wil je vandaag of volgende week donderdag?” Ik: “Nou, ik ben er nu…” Hij: “OK, nou het kan over 1,5 a 2 uur. En houdt je telefoon in de gaten want we sturen je een berichtje.” Ik (een beetje perplex): “ehh OK, dan ga ik ff een koffietentje hier om de hoek zitten werken, tot zo!”

 Ontmoet het genie

Twee cappuccino's verder, mijn telefoon trilt en geeft volgende bericht: “We hebben je plaats in de rij voor de Genius Bar vastgehouden. Je krijgt een bericht als je bijna aan de beurt bent”….en nog een berichtje erachteraan: “Je kunt op elk gewenst moment 1 kiezen om te annuleren” Omdat ik van dat laatste een beetje in verwarring raakte stuur ik terug: “Weten jullie ook hoe laat ongeveer? Of waar ik dat kan zien?” Vervolgens hoor ik een uur niets…. En dan ineens: “Je bent bijna aan de beurt bij de Genius Bar. Meld je bij een specialist zodra je er bent.” Dus ik pak m’n spullen en haast me vol verwachting naar de glanzende Apple Store, meld me bij iemand die er specialistisch uit ziet en wordt neergezet aan een wachttafel… Een kwartier later komt die specialist me vertellen dat ik nu echt naar de Genius Bar mag, waar ik mijn persoonlijke genie ga ontmoeten. 

Het verlossende antwoord…of niet?

Ik zit een beetje ongemakkelijk in het rond te staren aan de bar (zonder thee, koffie of bier trouwens). In mijn ooghoek zie ik iemand zoekend op mij aflopen, zou dat mijn genie zijn? “Hi, Sander? Heb jij krassen op je horloge?” Ik doe mijn verhaal, laat de krassen zien en wacht op het verlossende antwoord. De genie begint te spreken: “Ehh, zo te zien beperken de krassen het functioneren van je horloge niet en vanwege milieu overwegingen nemen we je horloge niet in en gaan we er niets aan doen. Ik hoop dat je daarmee kunt leven?” “Nou doei en fijne dag verder, bye.” Ik ben best gevoelig voor dat milieuargument en druip af. Prima, het horloge doet het toch? En die krassen kan ik best doorheen kijken. En tijd is ook maar relatief pfff…

Pas op! Monster op de loer!

Waar Apple in 1984 zo hoog van de toren blaast over power to the people, het individu en fuck de gevestigde orde! (het grote monster) leek deze klantervaring op een bureaucratisch monster uit een George Orwell boek. Het grote pratende hoofd op het scherm (uit hun campagne filmpje) is vervangen door ieder z’n eigen schermpje, maar met daarop hetzelfde pratende hoofd dat de spelregels dicteert. Wat is hier gebeurd? En wat kunnen we daarvan leren? Je moet als merk, organisatie of persoon tegen monsters vechten om een spannend verhaal te leven. Vaak liggen die monsters in de buitenwereld (je concurrentie, de maatschappij, problemen van klanten etc.). Maar als je vergeet naar de binnenwereld te kijken, loop je de kans zelf ook in een monster te veranderen. Soms zelfs in het monster waar je tegen vecht! Bij ons (StoryDiggers) vechten we voor onze klanten met emoties (verhalen) tegen het monster van de ratio (bulletpoints en staafdiagrammen) om mensen (klanten of medewerkers) in beweging te krijgen. Maar als ik echt goed in de spiegel kijk, vertellen we bar weinig eigen verhalen. Nee, we leggen vooral uit hoe het werkt , waarom het zo goed werkt en bewijzen dat met cases etc. Feitelijkheden en argumenten dus. Vanaf nu gaan we dat anders doen. Ik weet nog niet precies hoe; meer anekdotes? stukjes schrijven? theather-cursus volgen? Spannend wordt het sowieso :-) Heb jij je weleens tegen een monster verzet waar je je nu zelf schuldig aan maakt? Durf je die te benoemen en de strijd weer op te pakken?

Comment

Episode 5: Hooray for the Helpers!

Comment

Episode 5: Hooray for the Helpers!

He he, eindelijk kan ik een foto van mijn favoriete helper op onze site plaatsen… Ja Gandalf, Dumbeldore en de oma van Vaiana zijn ook echt goede helpers. Maar er is er geen één zo tof als Yoda. Dus dat.

Comment

Comment

Content Marketing na #DeleteFacebook

Cambridge_Analytica.jpg

Morgenavond om 8 uur is het zover. Dan nemen Facebook-gebruikers in grote getale afscheid van het grootste social media platform dat we kennen. Ten minste als het aan Arjan Lubach ligt. Hij lanceerde afgelopen zondagavond het event 'Bye Bye Facebook'. En stel: het blijkt het startschot voor een massale Facebook-exodus. Wat betekent dit dan voor iedereen die zich bezighoudt met content marketing en Facebook als belangrijkste kanaal gebruikt?

 

Tussen zeggen en doen

Volgens RTL nieuws overweegt bijna de helft van de Nederlanders zijn of haar Facebook account te verwijderen. Op het Facebook(!)-event ‘Bye Bye’ geven zo’n 100.000 gebruikers aan hun account te deleten of daarin geïnteresseerd te zijn. Dat zijn serieuze getallen. Maar aan de andere kant: tussen zeggen en doen is soms een wereld van verschil. Denk maar aan al die mensen die in het nieuwe jaar nu echt gaan stoppen met roken (maar nu echt!).

 

In de voetsporen van Hyves?

Toch is het interessant om het scenario te verkennen dat Facebook hetzelfde lot staat te wachten als haar Nederlandse evenknie: Hyves. Ja, uiteindelijk konden we ook allemaal zonder de dansende banaan. En als iets wegvalt, ontstaat er ruime voor nieuwe ideeën en creativiteit.

 

Hoe verder zonder Facebook?

Want als onze volgers niet meer op Facebook te vinden zijn, waar dan wel? Het doet ons opnieuw kritisch nadenken wie onze doelgroep is en hoe we ze kunnen bereiken. Het laat ons zien hoe belangrijk het is een eigen community op te bouwen die niet afhankelijk is van een extern platform. En het zet ons op scherp om content te maken die zoveel mogelijk op autonome kracht verspreid wordt.

 

Dark social media wordt belangrijker

Laatst kwam ik de term ‘dark social’ voor het eerst tegen. Ik schrok me kapot, wat is dit nu weer! Het blijkt een verzamelterm te zijn voor het sturen van berichtjes van de ene gebruiker naar de andere via Whatsapp, e-mail, etc. Dark, buiten het zicht en de engagement measures van degene die de content oorspronkelijk gemaakt heeft.

Met of zonder Facebook, we zullen steeds meer rekening moeten houden met deze ‘donkere’ social media. En daar kunnen we de content niet even boosten. Het bericht moet dus interessant, ontroerend of grappig genoeg zijn om te willen delen. En iets over je merk of organisatie duidelijk maken. In die volgorde.

 

E-mailcampagnes 2.0?

En waar zet je je berichten uit in het post-Facebook tijdperk? Toch weer meer investeren in emailcampagnes? Dat is een mogelijkheid ja, maar ‘handle with care’. Mensen zijn de afgelopen jaren zoveel gespamd dat je (daar is ie weer!) echt retegoeie content moet maken en je zeer zorgvuldig dient om te gaan met de frequentie van het versturen. Less is more wat dat betreft als je het aan mij vraagt.

 

Zet je medewerkers als serieuze community in

De belangrijkste kans die er ligt is gebruik maken van de community die het meest dicht bij je staat als organisatie: alle medewerkers. Zij kunnen het startpunt zijn van het verder verspreiden van de verhalen van je merk/organisatie. En of ze dat doen? Ja, dat is meteen de lakmoesproef. Geloven en herkennen ze het? Voelen ze trots? Vinden ze het belangrijk genoeg om te delen?

Ja, ‘binnen beginnen’ wordt vaak gezegd. Maar dan nu echt! Maak je verhalen die raken of gelikte campagnes? En het maken van goede berichten is nu eenmaal niet makkelijk. Maar ja, dat is het verwijderen van je hele Facebook-profiel ook niet.

 

...and counting!

Nog iets minder dan 24 uur. En dan weten we het. Ik neig naar ja. Al is het alleen om alle content marketeers even wakker te schudden… :-p

 

reset-atmak.jpg

Comment

Episode 4: Meet the monster

Comment

Episode 4: Meet the monster

Ik was een jaar of 14. Alleen thuis. Ik had me afgemeld voor school omdat ik ziek was. Ik verveelde mij kapot. M’n ouders waren weg en ik lag alleen in bed grieperig te zijn. Dan maar een video aan. Star Wars had ik al duizend keer gezien. Toen stuitte ik op een oude film van Hitchcock. In de volgende 100 minuten ging mijn hartslag ging omhoog en begon ik steeds harder te zweten (en niet van de griep).

Comment

Dr. Jekyll en Mr. Hyde van Content Marketing...

Comment

Dr. Jekyll en Mr. Hyde van Content Marketing...

Het besef kwam toen ik vanavond mijn dochter van vier naar bed bracht en een verhaaltje voorlas. Over kikker en pad, reuzen en draken. Hier had ik nog wel wat meer van willen horen vandaag. Samen met mede-StoryDigger Sander was ik op het Content Marketing en Storytelling Event. Ik snap nu waarom het event twee titels heeft. Content Marketing en Storytelling zijn namelijk verschillende werelden.

Comment

Content Marketing Strategy Model: Nespresso en Cisco

Comment

Content Marketing Strategy Model: Nespresso en Cisco

Content marketing is het smeermiddel tussen het merk en de doelgroep. Of zou het moeten zijn. In een tijd waar iedereen content kan maken en publiceren, zie je veel content die nauwelijks bijdraagt aan de marketingdoelstellingen. Het is daarom van groot belang een goed strategisch kader te hebben waarbinnen content wordt gemaakt. In deze blog licht ik het Content Marketing Strategy Model toe. En hoe met deze blauwdruk de recente content marketing successen van Nespresso en Cisco kunnen worden verklaard.

Comment

Episode 3: de schat en wat merken kunnen leren van de voetbaldames

Comment

Episode 3: de schat en wat merken kunnen leren van de voetbaldames

Wat een heldinnen dat damesteam! Wat een prachtig verhaal om te volgen en wat werd heel Nederland hierin meegezogen. Zure kritiek (van oude voetbalmannen) ombuigen met positiviteit en liefde met als resultaat ultieme prestaties, verdiende bewondering en eeuwige roem. Een verhaallijn om van te smullen. En dat hebben 4,1 miljoen Nederlanders gedaan (en zo’n 13 miljoen mensen wereldwijd in 80 landen).

Comment

Drie inspirerende brand storytelling voorbeelden

Comment

Drie inspirerende brand storytelling voorbeelden

Storytelling is het nieuwe goud. Ten minste als je de marketinggoeroes mag geloven. Toch zijn er nog weinig merken die storytelling succesvol weten in te zetten. In deze blog verkennen we een aantal mooie voorbeelden van brand storytelling. En ontleden we de learnings: wat is het recept voor een succesvolle brand story strategie?

Comment

Comment

Episode 2: connectie met de held(in)

Heb je film op bovenstaand plaatje herkend? Zo ja, dan kom je ergens uit halverwege de jaren 80. Voor wie geen idee heeft, dit is een shot uit de film ‘The NeverEnding Story’. Een film die één van de belangrijkste principes uit verhalenland laat zien: connectie met de held.   

Comment

Episode 1: A call to Adventure

Comment

Episode 1: A call to Adventure

Exact drie jaar geleden begon het avontuur van de StoryDiggers. Drie is in verhalenland een magisch getal, meer daarover kun je hier lezen. Ralph en ik spraken af in Dwaze Zaken, het cafeetje tegenover Centraal Station Amsterdam, wat het eerste jaar als kantoor diende. Wij deelden een vorig leven als marktonderzoeker en waren beiden gefascineerd door hoe je met feitelijkheden mensen in beweging zet. Beter gezegd waren we licht gefrustreerd over dat dat vrijwel nooit echt goed lukte op basis van rapporten, tabellen en presentaties.

Comment

Meer drama in de collegezaal

Comment

Meer drama in de collegezaal

Gister lanceerde de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden de fictie film “On Being a Scientist”. De film bestaat uit 9 delen, die gaan over dilemma’s en valkuilen die je als wetenschapper tegenkomt. Het is een prachtige film waarvoor kosten nog moeite gespaard zijn zo te zien. Al direct in de eerste aflevering wordt t spannend zodra bij de inauguratie van de professor iemand in de zaal op staat en de vraag stelt of de professor zijn bijzondere ontdekkingen echt zelf gedaan heeft? Er volgt een pijnlijke en spannende stilte…

Comment

Not your regular weekendje StoryDiggen

Comment

Not your regular weekendje StoryDiggen

Wie ben jij? Een simpele vraag, maar best lastig te beantwoorden. Ben je wat je meemaakt? Wat je ouders je hebben geleerd? Ben je de keuzes die je maakt? Ben je de dromen die je hebt? Met deze vraag ging het gelijk los. Stuk voor stuk deelden we ons levensverhaal. Ik heb nog nooit zo’n open en eerlijke groep meegemaakt. We lachten, we huilden, want man o man als mensen eerlijk over zichzelf vertellen komt dat binnen zeg!

Comment

Webinar Brand Storytelling

Comment

Webinar Brand Storytelling

Afgelopen woensdag mochten we voor NIMA een kort webinar geven over onze kijk op Storytelling als marketing/communicatietool. Het was een grappige ervaring om een verhaal te vertellen voor de camera zonder de reactie van je publiek te kunnen zien. We hebben kort stilgestaan bij drie vragen...

Comment

Content en soaps

Comment

Content en soaps

Iedereen heeft wel zo'n oom. Die op verjaardagsfeestjes alle aandacht naar zich toe probeert te trekken met zijn ellenlange, oersaaie anekdotes. Hij voelt niet aan dat hij zelf de enige is die geïnteresseerd is. Je lacht schaapachtig mee en maakt je vervolgens met een excuus uit de voeten: 'even nog een biertje halen, ben zo terug...'.

Comment

Tips en tricks

Comment

Tips en tricks

We hebben hier een paar interessante infographics over storytelling voor je verzameld. Helaas zijn ze zelf niet allemaal volgens een goede verhaallijn opgebouwd, maar hier zitten wel wat goede inzichten, tips en trics in om in te zetten als je verhalen wilt gaan maken voor je eigen werk of organisatie. Doe er je voordeel mee!

Comment