Episode 5: Hooray for the Helpers!

Comment

Episode 5: Hooray for the Helpers!

He he, eindelijk kan ik een foto van mijn favoriete helper op onze site plaatsen… Ja Gandalf, Dumbeldore en de oma van Vaiana zijn ook echt goede helpers. Maar er is er geen één zo tof als Yoda. Dus dat.

Comment

Comment

Content Marketing na #DeleteFacebook

Cambridge_Analytica.jpg

Morgenavond om 8 uur is het zover. Dan nemen Facebook-gebruikers in grote getale afscheid van het grootste social media platform dat we kennen. Ten minste als het aan Arjan Lubach ligt. Hij lanceerde afgelopen zondagavond het event 'Bye Bye Facebook'. En stel: het blijkt het startschot voor een massale Facebook-exodus. Wat betekent dit dan voor iedereen die zich bezighoudt met content marketing en Facebook als belangrijkste kanaal gebruikt?

 

Tussen zeggen en doen

Volgens RTL nieuws overweegt bijna de helft van de Nederlanders zijn of haar Facebook account te verwijderen. Op het Facebook(!)-event ‘Bye Bye’ geven zo’n 100.000 gebruikers aan hun account te deleten of daarin geïnteresseerd te zijn. Dat zijn serieuze getallen. Maar aan de andere kant: tussen zeggen en doen is soms een wereld van verschil. Denk maar aan al die mensen die in het nieuwe jaar nu echt gaan stoppen met roken (maar nu echt!).

 

In de voetsporen van Hyves?

Toch is het interessant om het scenario te verkennen dat Facebook hetzelfde lot staat te wachten als haar Nederlandse evenknie: Hyves. Ja, uiteindelijk konden we ook allemaal zonder de dansende banaan. En als iets wegvalt, ontstaat er ruime voor nieuwe ideeën en creativiteit.

 

Hoe verder zonder Facebook?

Want als onze volgers niet meer op Facebook te vinden zijn, waar dan wel? Het doet ons opnieuw kritisch nadenken wie onze doelgroep is en hoe we ze kunnen bereiken. Het laat ons zien hoe belangrijk het is een eigen community op te bouwen die niet afhankelijk is van een extern platform. En het zet ons op scherp om content te maken die zoveel mogelijk op autonome kracht verspreid wordt.

 

Dark social media wordt belangrijker

Laatst kwam ik de term ‘dark social’ voor het eerst tegen. Ik schrok me kapot, wat is dit nu weer! Het blijkt een verzamelterm te zijn voor het sturen van berichtjes van de ene gebruiker naar de andere via Whatsapp, e-mail, etc. Dark, buiten het zicht en de engagement measures van degene die de content oorspronkelijk gemaakt heeft.

Met of zonder Facebook, we zullen steeds meer rekening moeten houden met deze ‘donkere’ social media. En daar kunnen we de content niet even boosten. Het bericht moet dus interessant, ontroerend of grappig genoeg zijn om te willen delen. En iets over je merk of organisatie duidelijk maken. In die volgorde.

 

E-mailcampagnes 2.0?

En waar zet je je berichten uit in het post-Facebook tijdperk? Toch weer meer investeren in emailcampagnes? Dat is een mogelijkheid ja, maar ‘handle with care’. Mensen zijn de afgelopen jaren zoveel gespamd dat je (daar is ie weer!) echt retegoeie content moet maken en je zeer zorgvuldig dient om te gaan met de frequentie van het versturen. Less is more wat dat betreft als je het aan mij vraagt.

 

Zet je medewerkers als serieuze community in

De belangrijkste kans die er ligt is gebruik maken van de community die het meest dicht bij je staat als organisatie: alle medewerkers. Zij kunnen het startpunt zijn van het verder verspreiden van de verhalen van je merk/organisatie. En of ze dat doen? Ja, dat is meteen de lakmoesproef. Geloven en herkennen ze het? Voelen ze trots? Vinden ze het belangrijk genoeg om te delen?

Ja, ‘binnen beginnen’ wordt vaak gezegd. Maar dan nu echt! Maak je verhalen die raken of gelikte campagnes? En het maken van goede berichten is nu eenmaal niet makkelijk. Maar ja, dat is het verwijderen van je hele Facebook-profiel ook niet.

 

...and counting!

Nog iets minder dan 24 uur. En dan weten we het. Ik neig naar ja. Al is het alleen om alle content marketeers even wakker te schudden… :-p

 

reset-atmak.jpg

Comment

Episode 4: Meet the monster

Comment

Episode 4: Meet the monster

Ik was een jaar of 14. Alleen thuis. Ik had me afgemeld voor school omdat ik ziek was. Ik verveelde mij kapot. M’n ouders waren weg en ik lag alleen in bed grieperig te zijn. Dan maar een video aan. Star Wars had ik al duizend keer gezien. Toen stuitte ik op een oude film van Hitchcock. In de volgende 100 minuten ging mijn hartslag ging omhoog en begon ik steeds harder te zweten (en niet van de griep).

Comment

Dr. Jekyll en Mr. Hyde van Content Marketing...

Comment

Dr. Jekyll en Mr. Hyde van Content Marketing...

Het besef kwam toen ik vanavond mijn dochter van vier naar bed bracht en een verhaaltje voorlas. Over kikker en pad, reuzen en draken. Hier had ik nog wel wat meer van willen horen vandaag. Samen met mede-StoryDigger Sander was ik op het Content Marketing en Storytelling Event. Ik snap nu waarom het event twee titels heeft. Content Marketing en Storytelling zijn namelijk verschillende werelden.

Comment

Content Marketing Strategy Model: Nespresso en Cisco

Comment

Content Marketing Strategy Model: Nespresso en Cisco

Content marketing is het smeermiddel tussen het merk en de doelgroep. Of zou het moeten zijn. In een tijd waar iedereen content kan maken en publiceren, zie je veel content die nauwelijks bijdraagt aan de marketingdoelstellingen. Het is daarom van groot belang een goed strategisch kader te hebben waarbinnen content wordt gemaakt. In deze blog licht ik het Content Marketing Strategy Model toe. En hoe met deze blauwdruk de recente content marketing successen van Nespresso en Cisco kunnen worden verklaard.

Comment

Episode 3: de schat en wat merken kunnen leren van de voetbaldames

Comment

Episode 3: de schat en wat merken kunnen leren van de voetbaldames

Wat een heldinnen dat damesteam! Wat een prachtig verhaal om te volgen en wat werd heel Nederland hierin meegezogen. Zure kritiek (van oude voetbalmannen) ombuigen met positiviteit en liefde met als resultaat ultieme prestaties, verdiende bewondering en eeuwige roem. Een verhaallijn om van te smullen. En dat hebben 4,1 miljoen Nederlanders gedaan (en zo’n 13 miljoen mensen wereldwijd in 80 landen).

Comment

Drie inspirerende brand storytelling voorbeelden

Comment

Drie inspirerende brand storytelling voorbeelden

Storytelling is het nieuwe goud. Ten minste als je de marketinggoeroes mag geloven. Toch zijn er nog weinig merken die storytelling succesvol weten in te zetten. In deze blog verkennen we een aantal mooie voorbeelden van brand storytelling. En ontleden we de learnings: wat is het recept voor een succesvolle brand story strategie?

Comment

Comment

Episode 2: connectie met de held(in)

Heb je film op bovenstaand plaatje herkend? Zo ja, dan kom je ergens uit halverwege de jaren 80. Voor wie geen idee heeft, dit is een shot uit de film ‘The NeverEnding Story’. Een film die één van de belangrijkste principes uit verhalenland laat zien: connectie met de held.   

Comment

Episode 1: A call to Adventure

Comment

Episode 1: A call to Adventure

Exact drie jaar geleden begon het avontuur van de StoryDiggers. Drie is in verhalenland een magisch getal, meer daarover kun je hier lezen. Ralph en ik spraken af in Dwaze Zaken, het cafeetje tegenover Centraal Station Amsterdam, wat het eerste jaar als kantoor diende. Wij deelden een vorig leven als marktonderzoeker en waren beiden gefascineerd door hoe je met feitelijkheden mensen in beweging zet. Beter gezegd waren we licht gefrustreerd over dat dat vrijwel nooit echt goed lukte op basis van rapporten, tabellen en presentaties.

Comment

Meer drama in de collegezaal

Comment

Meer drama in de collegezaal

Gister lanceerde de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden de fictie film “On Being a Scientist”. De film bestaat uit 9 delen, die gaan over dilemma’s en valkuilen die je als wetenschapper tegenkomt. Het is een prachtige film waarvoor kosten nog moeite gespaard zijn zo te zien. Al direct in de eerste aflevering wordt t spannend zodra bij de inauguratie van de professor iemand in de zaal op staat en de vraag stelt of de professor zijn bijzondere ontdekkingen echt zelf gedaan heeft? Er volgt een pijnlijke en spannende stilte…

Comment

Not your regular weekendje StoryDiggen

Comment

Not your regular weekendje StoryDiggen

Wie ben jij? Een simpele vraag, maar best lastig te beantwoorden. Ben je wat je meemaakt? Wat je ouders je hebben geleerd? Ben je de keuzes die je maakt? Ben je de dromen die je hebt? Met deze vraag ging het gelijk los. Stuk voor stuk deelden we ons levensverhaal. Ik heb nog nooit zo’n open en eerlijke groep meegemaakt. We lachten, we huilden, want man o man als mensen eerlijk over zichzelf vertellen komt dat binnen zeg!

Comment

Webinar Brand Storytelling

Comment

Webinar Brand Storytelling

Afgelopen woensdag mochten we voor NIMA een kort webinar geven over onze kijk op Storytelling als marketing/communicatietool. Het was een grappige ervaring om een verhaal te vertellen voor de camera zonder de reactie van je publiek te kunnen zien. We hebben kort stilgestaan bij drie vragen...

Comment

Content en soaps

Comment

Content en soaps

Iedereen heeft wel zo'n oom. Die op verjaardagsfeestjes alle aandacht naar zich toe probeert te trekken met zijn ellenlange, oersaaie anekdotes. Hij voelt niet aan dat hij zelf de enige is die geïnteresseerd is. Je lacht schaapachtig mee en maakt je vervolgens met een excuus uit de voeten: 'even nog een biertje halen, ben zo terug...'.

Comment

Tips en tricks

Comment

Tips en tricks

We hebben hier een paar interessante infographics over storytelling voor je verzameld. Helaas zijn ze zelf niet allemaal volgens een goede verhaallijn opgebouwd, maar hier zitten wel wat goede inzichten, tips en trics in om in te zetten als je verhalen wilt gaan maken voor je eigen werk of organisatie. Doe er je voordeel mee!

Comment