Een sterke Brand Story legt de magie van je merk bloot, geeft inspiratie én is een toetssteen voor de juiste keuzes.

 

Hoe helpt Storytelling in het bouwen van een sterk merk?

Het aantal boodschappen dat consumenten en professionals per dag op zich afgevuurd krijgen via media en smartphones is enorm en neemt nog steeds toe. Als je wil je dat mensen jouw merk, dienst of product opmerken zal je de aandacht moeten claimen binnen al dit informatiegeweld. Een goede brand story zorgt ervoor dat (potentiële) klanten, maar ook medewerkers meer verbinding voelen met het merk. Wat leidt tot een stevige fan-base en een duidelijke, unieke positie in de markt.

 

Onze aanpak voor het ontwikkelen van een Brand Story

Om een goede brand story maken graven we in de geschiedenis van het merk én richten we onze blik op de toekomst. We gaan op zoek naar de juiste avontuurlijke elementen van jouw merk: waarom ga je op pad? Waarnaar ben je op zoek? Maar ook: welke rol speel je in het verhaal van jouw klant? Welke magie of ‘super powers’ breng je mee en waarom is dat relevant? Om dit krachtenveld in kaart te brengen maken we gebruik van ons Storytelling Canvas. We werken de verhaalelementen uit tot een krachtige brand story of manifest. Dit vormt de basis voor alle communicatie rondom het merk: van de invulling van events tot het ontwerp van je website. Grofweg werken we in de volgende drie stappen:

1 Vinden corporate story.jpeg

1. Vinden BRAND story

Na een analyse van de huidige merkstrategie, doelgroepen en concurrentie duiken we het merkverhaal in. Tijdens een workshop gaan we op zoek naar de ‘diepere laag’ wat maakt het merk nu geloofwaardig ‘eigen’? Hoe vallen alle puzzelstukjes samen?

Samen kraken we de code van je merk, geholpen door verhaalopstellingen vanuit verschillende perspectieven.

Note: onze workshops bieden we ook online aan. Lees meer.

2.%2BSchrijven%2Bvan%2Bcorporate%2Bstory.jpg

2. MAKEN BRAND story

Gevoed door alles wat besproken is zetten we het merkverhaal zo krachtig mogelijk neer op 1 A4. Hierin wordt glashelder waar het merk in de kern voor staat, wat de ambitie is en wat het merk onderscheidend en relevant maakt voor klanten.

We werken de brand story uit in een story book met visuals en/of een brand story video.

3. Verhalen verspreiden.jpeg

3. VERSPREIDING BRAND STORY

We leggen alle merkuitingen langs de brand story meetlat, van website tot events. Wat is een ‘perfect fit’? Wat verdient verbetering? En waarvan zal het merk afscheid moeten nemen? Zo creëren we een messcherpe propositie in de markt.

Er ontstaat veel inspiratie en duidelijkheid voor het ontwikkelen van nieuwe initiatieven. Het marketingteam voelt feilloos aan wat ‘on brand’ is en wat niet. Het merk is herboren!

 
Maken verhaalopstelling met marketing team

Maken verhaalopstelling met marketing team

Storytelling Canvas (uitleg)

Storytelling Canvas (uitleg)


En toen hadden we eindelijk de code gekraakt. Vooral met de uitdaging van al die verschillende visies op het merk intern en extern. Er is veel losgekomen wat heel vast zat en meer verbondenheid en geloof intern. We snappen nu het waarom. Het was een mooi proces wat ik als Senior Brand Manager met Story Diggers mocht doorlopen. Blijft mooi om dat resultaat terug te zien!
— Bianca Faaij (Senior Brand Manager Campina)