Content Marketing en Storytelling

 

Content marketing vs storytelling

Waarom wordt er zo veel content 'geproduceerd' door merken die nauwelijks weet te raken? Misschien gaat het al mis bij het woord 'content', afgeleid van 'something contained': inhoud.  Een ziellozer woord bestaat niet. We willen toch inspiratie, vermaak, geraakt worden?  Dat gevoel roept 'content' nou niet echt op. Vandaar dat de kunst van 'storytelling' zo in de aandacht staat. Maar hoe zet je storytelling nu in voor je content marketing?

 

Brand Storytelling

Onder ‘brand storytelling’ verstaan we het inzetten van verhaaltechnieken om met meer impact je merkboodschap over te brengen bij je doelgroep. Hierbij is het van belang eerst 'het grote verhaal' scherp te hebben: wat is je verhaalthema en in welke dynamiek speelt zich dat af? Het Brand Storytelling Canvas is hierbij ons hulpmiddel:

Storytelling Canvas - StoryDiggers.png

 

brand storytelling

De ingrediënten voor een succesvolle brand story strategie zijn volgens ons:

1.     Zit er spanning in het verhaal?

2.     Voel je je verbonden met het verhaal? (zie ook: connectie met de held)

3.     Draagt het bij aan de merkpositionering? 

 

Drie stappen naar een succesvolle Brand Story Strategie

Het maken van een brand story is een proces waarin we eerst op zoek gaan naar de kern van het merk. Vanuit historie, maar ook zeker het heden en de toekomst. Wat is de verbindende factor die wordt herkend, inspireert en richting geeft? En hoe maken we dat spannend en relevant voor verschillende doelgroepen? Grofweg bewandelen we de volgende drie stappen:

Corporate Story vinden.JPG

Vinden BRAND story

In de brand storytelling workshop gaan we op zoek naar de kern van het merk. Wat is de dynamiek van het merkverhaal? Wat zijn de belangrijkste krachten?  We zullen gezamenlijk het basisverhaal verbeelden, doorleven en verrijken met creatieve oefeningen en middelen. 

Corporate story maken.png

MAKEN BRAND story

We werken de learnings uit de brand storytelling workshop uit tot een basisverhaal. Dit is een verhaal waarin duidelijk wordt waar het merk in de kern voor staat, wat de ambitie is en wat het bedrijf onderscheidend en relevant maakt voor klanten. 

Corporate Story delen.jpg

uitdragen BRAND story

We helpen de brand story te vertalen naar de praktijk. Hoe komt de 'story kalender' er uit te zien? Welke topics gaan we onder de aandacht brengen bij wie? Welke verhaallijnen gaan we inzetten en welke personages? We zorgen voor een concreet plan om op een verhalende manier content te maken en verspreiden.


Voorbeeld Brand Story: Spa

Samen met Spa hebben we het verhaalthema 'leven vanuit je bron' ontwikkeld en online vertaald.

We verkennen het thema door de ogen van Maartje, reporter voor Spa. Zij interviewt bekende en minder bekende mensen op plekken waar ze voluit leven en waar ze weer tot zichzelf komen. Hoe is het om je zekerheden op te geven en te kiezen voor je droombaan? Ze blogt, maakt foto's en filmpjes en gaat geen uitdaging uit de weg.

In het Belgische natuurgebied De Venen doet ze op een spannende manier verslag van het vinden van de Spa bron en leren we de plek kennen waar het allemaal is begonnen voor Spa. De verhalen van Maartje waren te volgen via Facebook, Twitter en de Spa website.


Voorbeeld Brand Story: Campina

Wat is het verhaal van Campina eigenlijk? De vraag was makkelijker gesteld dan beantwoord. Maar van levensbelang om een sterk merk neer te zetten. Nogal een uitdaging als je met een groot aantal collega’s en een veelvoud aan externe bureaus werkt met allemaal een eigen visie op het merk.

Na een intensief proces van ‘soul searching’ met het marketingteam waren we eruit: het basisverhaal van Campina, het uitgangspunt voor alle communicatie. Met als leidend thema: ‘Terug naar de basis’. Relevant vonden we, zeker in een tijd waar niets meer echt lijkt te zijn. We zijn met het team terug naar de basis gegaan tijdens een sessie op de boerderij, jawel, letterlijk tussen de koeien. Daar is waar alles begint. Daar werken de boeren elke dag, voor dag en dauw, aan iets waar hun hart ligt. Mouwen opstropen en er tegenaan, dan sta je sterk.

Inmiddels hebben we een serie korte verhalen gemaakt van boeren. En er staat nog meer op stapel. Bij Campina zijn ze vooral blij geweest met het proces: 'er is veel losgekomen wat heel vast zat, er is meer verbondenheid en geloof intern en we snappen nu het waarom'

Campina: sessie op de hei, eeeeh, boerderij!

Campina: sessie op de hei, eeeeh, boerderij!

Serie video-portretten van Campina boeren

Serie video-portretten van Campina boeren