Heb je film op bovenstaand plaatje herkend? Zo ja, dan kom je ergens uit halverwege de jaren 80. Voor wie geen idee heeft, dit is een shot uit de film ‘The NeverEnding Story’. Een film die één van de belangrijkste principes uit verhalenland laat zien: connectie met de held.   

The NeverEnding story

Deze film gaat over een jongetje (Bastian) die een mysterieus boek vindt. Hij begint te lezen en kan niet meer stoppen. Het verhaal dat hij leest gaat over een kleurrijk land (Fantasia) dat dreigt te worden opgeslokt door een grote grijze massa (The Nothing). Een jonge krijger (Atreyu) wordt erop uitgestuurd om de ramp te voorkomen en moet daarvoor allerlei obstakels overwinnen. Bastian wordt volledig het verhaal in gezogen en leeft heel erg met Atreyu mee. Hij huilt als Atreyu zijn paard verliest in het moeras der droevenis en schreeuwt het uit als Atreyu op de rug van Falcor de draak over fantasia vliegt. Hij kan niet meer stoppen met het verhaal want hij is deelgenoot in het avontuur. Het lijkt er zelfs op dat het slagen Atreyu’s missie afhankelijk is van de leesactiviteit van Bastian. Dit verhaal is een schoolvoorbeeld van het eerste belangrijke principe van verhalen maken: connectie met de ‘held(in)’, oftewel de hoofdpersoon van het verhaal.

Connectie leidt tot meer interactie

In elk goed verhaal maak je als publiek connectie met de hoofdpersoon (en soms met meerdere personages). Die connectie maakt dat je als het ware zelf het verhaal beleeft. Daarom worden zoveel hersengebieden actief (zie vorige aflevering). Connectie met de hoofdpersoon in een verhaal leidt daarnaast tot de aanmaak van oxytocine, het hormoon dat onze empathische gevoelens verhoogt.

In storytelling-termen: je voelt je onderdeel van het verhaal. Maar hoe zorg je nou voor connectie? Denk in elk geval na over deze drie stappen:

Stap 1: Kies het juiste perspectief

Wij maken makkelijker connectie met personen/personages dan met groepen of abstracte constructen (zoals organisaties of merken). Maak dus een keuze vanuit wie het verhaal verteld wordt. Welke held gaat er op avontuur?

De keuze voor het juiste perspectief is soms lastig. Wij zien dat veel Brand of Corporate Stories vanuit het perspectief van de oprichter of een medewerker worden gemaakt. In veel campagnes voor producten of diensten zie je vaak de klant of product in de hoofdrol. Vraag jezelf af: vanuit welk perspectief kan ik mijn boodschap het meest krachtig overbrengen bij mijn publiek?

Stap 2: Zorg voor een herkenbaar dilemma

Hoe herkenbaarder de hoofdpersoon, hoe makkelijker wij ons hiermee kunnen identificeren. We willen de held leren kennen voordat we interactie met het verhaal kunnen aangaan. En dat lukt het beste door de held te laten vertellen over zijn of haar ‘struggles’ in de reis om iets te bereiken.

Het dilemma wordt ingegeven door deze twee tegengestelde krachten:

·     Drijfveren en dromen: Wat is de drive van deze persoon? Waar komt dat vandaan?

·     Obstakels: Wat staat hem/haar in de weg? Wat zijn twijfels, frustraties of angsten?

Stap 3: Geef je held kwetsbaarheid

In veel populaire verhalen zijn de hoofdpersonen niet per sé alleen sterke of krachtige persoonlijkheden, maar personages met zwakheden zoals jij en ik (denk aan Frodo uit Lord of the Rings of aan het lelijke eendje). Dat maakt de ‘held’ herkenbaar en invoelbaar. Juist als dit soort helden en heldinnen boven zichzelf uitstijgen worden wij geïnspireerd. Daarom worden wij allen blij als een telefoonverkoper bij Britain’s got Talent zich ineens ontpopt tot een fantastische operazanger of als een wereldbekende dj als Armin van Buren zo’n “gewone jongen” blijkt te zijn.

Voorbeeld: corporate story Vlaamsch Broodhuys

Hopelijk hebben we je een inkijkje gegeven in het belang van connectie met de held als startpunt voor een verhaal. Wij vonden dit een mooi voorbeeld: de corporate story van het Vlaamsch Broodhuys. Zitten alle elementen erin?

Ken je zelf voorbeelden die inspireren of juist de plank helemaal misslaan? We zijn benieuwd! Laat je reactie achter in de comments!

En mocht je je een hele dag willen verdiepen in deze materie? We geven kaarten weg voor het Content Marketing en Storytelling Congres.

Tot de volgende blog!

Sander en Ralph

StoryDiggers

Comment