Once upon a time

Binnen de complexe en snel veranderende zorgwereld wil Zorg en Zekerheid dat iedereen de gezondste versie van zichzelf kan zijn. Gezonde keuzes maken, leren omgaan met een ziekte of aandoening en zorg krijgen wanneer dat nodig is. Met als doel dat iedereen kan meedoen in de samenleving. Daarom beweegt Zorg en Zekerheid van zorg naar gezondheid en werken ze nauw samen met partners in hun regio. Dat klinkt mooi, maar het realiseren gaan niet vanzelf.

Call to adventure

Voor alle collega's en stakeholders moet duidelijk zijn waarom Zorg en Zekerheid deze beweging wil maken en belangrijker, hoe elke medewerker daar aan bij kan dragen. De kern is beschreven in het nieuwe businessplan en de meerjarenstrategie, maar het verhaal daarbij vertellen moet anders. De strategie voelt voor medewerkers nog vaak als ‘ver van mijn bed show’. De link met de concrete, eigen werkzaamheden wordt moeizaam gemaakt. Er is gebrek aan goede voorbeelden van de strategie in de dagelijkse praktijk. Noortje van Glabbeek (bestuurssecretaris) en Geraldine Schoonderbeek (communicatiestrateeg) nemen het initiatief om de strategie als een verhaal te kunnen vertellen zodat collega’s en stakeholders de urgentie voelen, de beweging snappen en zin krijgen die samen tot een succes te maken en echt een revolutie in het zorglandschap te ontketenen. Toen ging de telefoon bij StoryDiggers …

The journey

Samen ontwierpen we een gefaseerde aanpak:

1.     Schrijven corporate story op basis van het meerjarenplan

2.     Lancering door bestuursleden op townhall

3.     Storytelling met team- en divisiemanagers

 

1.     Schrijven corporate story

Een kerngroep van medewerkers, van bestuur tot operatie, verkent tijdens een story workshop waar ‘van zorg naar gezondheid’ in de kern om gaat. Voor de patiënt, voor de mantelzorger, voor partnerorganisaties en niet in de laatste plaats voor Zorg en Zekerheid zelf. Door het werken met verhaalopstellingen worden abstracties voelbaar. Ineens blijkt dat er al veel gaande is vanuit de nieuwe strategie, maar dat het nog weinig zichtbaar is. De energie die loskomt geeft de strategische doelen meer kleur. De corporate story die uit de sessie volgt geeft het businessplan bezieling.

Jaaaaa dit is ‘m !!!! Zittend in het zonnetje in mijn tuin, lees ik in één ruk dit verhaal. Het raakt, het pakt, het zet me rechtop in mijn stoel en mijn kopje koffie bleef halverwege in de lucht hangen, want tijd om een slok te nemen had ik niet… eerst dit verhaal uitlezen 😊
— Geraldine Schoonderbeek, toenmalig communicatiestrateeg Zorg en Zekerheid

2. Lancering door bestuursleden op townhall

Op twee zomerse dagen in september vult de festivaltent op het terrein naast Zorg en Zekerheid zich met nieuwsgierige medewerkers. Bestuursleden Ton en Henk trappen de af met persoonlijke verhalen over familie, zorg en lange termijn denken. Hun verhalen raken en openen de weg naar het businessplan. Ze staan model voor de grote beweging die de organisatie gaat maken. Dit wordt zeker gevoeld in de zaal, ook al zijn veel medewerkers nog zoekende wat dit in hun werkcontext gaat betekenen.

3. Storytelling met team- en divisiemanagers

Nu het grote verhaal ‘van zorg naar gezondheid’ is gelanceerd duiken we de volgende implementatiefase in. Tijdens sessies met divisiemanagers en leidinggevenden maken zij zich het verhaal eigen:

·      Wat is de betekenis van de grote beweging voor mij persoonlijk?

·      Welk onderdeel uit de corporate story raakt mijn team het meest?

·      In welke concrete situaties binnen of buiten mij team zie ik de verandering nu al?

 

Door zelf op zoek te gaan én door ervaringen te delen wordt invulling van de corporate story op teamniveau steeds concreter. Dit helpt de leidinggevenden om het businessplan met impact en bezieling uit te dragen in hun eigen teams. We merken dat het in de dagelijkse drukte soms lastig is om tijd te vinden om aan de slag te gaan rondom de corporate story, maar de beloning is groot als die tijd toch geïnvesteerd wordt.

Ik zag aan het begin best tegen de training op, want ik had het al zo druk. Uiteindelijk hoorde ik in alle verhalen van mijn collega’s het businessplan heel duidelijk terug en was de vertaling naar mijn eigen team makkelijker dan gedacht.
— Deelnemende teamleider

The treasure

Door alle inspanningen heeft Zorg en Zekerheid met de corporate story ineens een bezield businessplan in handen. De gefaseerde implementatie van dit verhaal brengt frontrunners en leidinggevenden in stelling om dit verhaal zelfstandig en team specifiek uit te dragen. Door alle dialogen binnen de teams en tussen de leidinggevenden die op gang komen wordt duidelijk dat de invalshoek van een team op de corporate story kan verschillen, maar dat het totaal echt optelt tot de gewenste verbetering.