Once upon a time…

Bij Lekkerkerker Food zijn ze gespecialiseerd in kaasoplossingen en plantaardige alternatieven voor de industrie, food service en retail. Bedenk het en ze kunnen het maken: de roomkaas voor de lekkerste broodjes, de vulling voor kaashapjes en de smeerkaas voor grote, bekende merken. Dit familiebedrijf uit het groene hart is uniek in zijn soort. En nu weten ze ook te vertellen waarom.

 

Call to adventure

De afgelopen jaren is er nogal wat veranderd bij Lekkerkerker. De tweede generatie nam het stokje over van de ouders en er werd een merk afgestoten. In alle veranderingen is er onvoldoende zicht op hoe ‘de markt’ naar Lekkerkerker kijkt en waar de klant op kiest. Er bestaan verschillende visies binnen het bedrijf over waar de kracht van het merk ligt, wat leidt tot een onduidelijk profiel intern en naar buiten toe. De huidige merkarchitectuur voldoet niet meer. Er is behoefte om alle voedingsactiviteiten samen te brengen onder één nieuw merk: Lekkerkerker Food. Een merk met een duidelijk, uniek en relevant ‘verhaal’ in de markt. Een verhaal dat de trots die intern gevoeld wordt zichtbaar maakt voor de buitenwereld. 

 

The Journey

Sandra Ketellapper (manager innovatie) en Ditty Vergeer (marketing en communicatie) haalden de StoryDiggers in huis. Waarom?

Ditty: “We hebben voor StoryDiggers gekozen vanwege hun strategische aanpak, waarbij de brand story tot stand komt, door enerzijds naar het DNA van het bedrijf te kijken en anderzijds naar hoe onze klanten tegen ons als bedrijf aankijken. Ralph en Sander hebben een diepgaande marketingkennis en door het enthousiasme dat we voelden tijdens onze gesprekken wilden we graag dit traject met ze aangaan. Ze zijn échte marketing professionals die op een fijne manier alle partijen kunnen meenemen in het verhaal, ze waren gelijk vol enthousiasme om zich in dit vraagstuk vast te bijten en hun kritische vragen, flexibiliteit en positieve houding hebben tot een fantastisch resultaat geleid.”

Samen gingen we het avontuur aan om in een zeer pragmatische organisatie aan de slag te gaan met verhalen. Als eerste interviewden we CEOs, inkopers en R&D managers uit de markt, om beter zicht te krijgen op hun uitdagingen. 

Die inzichten waren de kickstart van een strategische story sessie met management, marketing en sales van Lekkerkerker zelf. Tijdens de workshop kwamen er veel verhalen naar boven over ondernemerschap en inventiviteit. Dat bleek dé ‘superkracht’. Met hoge relevantie voor opdrachtgevers en onlosmakelijk verbonden met de organisatie. Het was alleen nog nooit zo expliciet benoemd en uitgedragen. Met alle ingrediënten voor de corporate story op tafel schreven we vervolgens het verhaal. Een onepager die strategisch richting geeft en een inspiratiebron is voor communicatie en handelen. 

Show, don’t tell

Omdat een beeld meer zegt dan, in dit geval 362, woorden was er behoefte aan een video en key visual in lijn met de corporate story. En zo gebeurde het dat we begin april 2021 de productielocatie voor één dag hebben omgetoverd tot een professionele set, waarin medewerkers van Lekkerkerker de hoofdrol speelden. Onze fotografe Marije heeft die dag prachtige foto’s geschoten en Luuk geweldig materiaal voor de film. 

The Treasure

De nieuwe corporate story zal de komende jaren bijdragen aan strategische beslissingen en groei in marktaandeel en marge. Het is de basis voor alle communicatie: de website, de sociale kanalen, presentaties op beurzen en sales pitch. De key visual en de film kunnen op veel manieren worden ingezet als ondersteuning. 

Maar nog wel het belangrijkste is dat iedereen bij Lekkerkerker Food nu hetzelfde beeld heeft waar het merk voor staat: inventiviteit en ondernemerschap. Dus als je binnenkort een volledig plantaardig kaasalternatief proeft die minstens zo lekker is als bestaande kaas, dan zal het je niet verbazen waar die vandaan komt.

Ik ben echt trots op het resultaat en complimenten hoe jullie dit hebben neergezet. Hoe jullie hebben meegedacht, maar toch ook altijd kritisch zijn gebleven en niet bang om de discussie aan te gaan. Aan de hand van voorbeelden hebben jullie goed laten zien dat we een niveau hoger zouden komen dan alleen bij het benoemen van productfeiten.
— Sandra Ketellapper (Manager Innovatie)