Merkverhaal Maken

Het maken van een merkverhaal is een proces waarin we eerst op zoek gaan naar de kern van het merk. Vanuit historie, maar ook zeker het heden en de toekomst. Wat is de verbindende factor die wordt herkend, inspireert en richting geeft? En hoe maken we dat spannend en relevant voor verschillende doelgroepen? Grofweg bewandelen we de volgende drie stappen:

Corporate Story vinden.JPG

merkverhaal Vinden 

In de merkverhaal workshop gaan we op zoek naar de kern van het merk. Wat is de dynamiek van het merkverhaal? Wat zijn de belangrijkste krachten?  We zullen gezamenlijk het basisverhaal verbeelden, doorleven en verrijken met creatieve oefeningen en middelen. 

Corporate story maken.png

merkverhaal MAKEN 

We werken de learnings uit de merkverhaal workshop uit tot een basisverhaal. Dit is een verhaal waarin duidelijk wordt waar het merk in de kern voor staat, wat de ambitie is en wat het bedrijf onderscheidend en relevant maakt voor klanten. We werken de story uit in een brand book met visuals.

Corporate Story delen.jpg

merkverhaal uitdragen

We helpen het merkverhaal te vertalen naar de praktijk. Welke proposities gaan ons verhaal bekrachtigen? Hoe vertalen we het merkverhaal naar onze kanalen, zoals social media? Wat voor marketing acties zijn passend en welke juist niet? Hoe kunnen medewerkers hun eigen verhaal vinden en delen vanuit het merkverhaal? 


Voorbeeld Merkverhaal: Spa

Samen met Spa hebben we het verhaalthema 'leven vanuit je bron' ontwikkeld en online vertaald.

We verkennen het thema door de ogen van Maartje, reporter voor Spa. Zij interviewt bekende en minder bekende mensen op plekken waar ze voluit leven en waar ze weer tot zichzelf komen. Hoe is het om je zekerheden op te geven en te kiezen voor je droombaan? Ze blogt, maakt foto's en filmpjes en gaat geen uitdaging uit de weg.

In het Belgische natuurgebied De Venen doet ze op een spannende manier verslag van het vinden van de Spa bron en leren we de plek kennen waar het allemaal is begonnen voor Spa. De verhalen van Maartje waren te volgen via Facebook, Twitter en de Spa website.


Voorbeeld Merkverhaal: Campina

Wat is het verhaal van Campina eigenlijk? De vraag was makkelijker gesteld dan beantwoord. Maar van levensbelang om een sterk merk neer te zetten. Nogal een uitdaging als je met een groot aantal collega’s en een veelvoud aan externe bureaus werkt met allemaal een eigen visie op het merk.

Na een intensief proces van ‘soul searching’ met het marketingteam waren we eruit: het basisverhaal van Campina, het uitgangspunt voor alle communicatie. Met als leidend thema: ‘Terug naar de basis’. Relevant vonden we, zeker in een tijd waar niets meer echt lijkt te zijn. We zijn met het team terug naar de basis gegaan tijdens een sessie op de boerderij, jawel, letterlijk tussen de koeien. Daar is waar alles begint. Daar werken de boeren elke dag, voor dag en dauw, aan iets waar hun hart ligt. Mouwen opstropen en er tegenaan, dan sta je sterk.

Inmiddels hebben we een serie korte verhalen gemaakt van boeren. En er staat nog meer op stapel. Bij Campina zijn ze vooral blij geweest met het proces: 'er is veel losgekomen wat heel vast zat, er is meer verbondenheid en geloof intern en we snappen nu het waarom'

 Campina: sessie op de hei, eeeeh, boerderij!

Campina: sessie op de hei, eeeeh, boerderij!

 Serie video-portretten van Campina boeren

Serie video-portretten van Campina boeren