Corporate Story Maken

Het schrijven van de corporate story is een proces, waarin we eerst op zoek gaan naar de kern van de organisatie. Vanuit historie, maar ook zeker het heden en de toekomst. Wat is de verbindende factor die wordt herkend, inspireert en richting geeft? Grofweg bewandelen we de volgende drie stappen:

Corporate Story vinden.JPG

Vinden corporate story

In een corporate storytelling workshop gaan we op zoek naar de kern van de corporate story. Wat is de dynamiek van het verhaal? Wat zijn de belangrijkste krachten?  We zullen gezamenlijk het basisverhaal verbeelden, doorleven en verrijken met creatieve oefeningen en middelen. 

Corporate story maken.png

MAKEN corporate story

We werken de learnings uit de corporate storytelling workshop uit tot een basisverhaal. Dit is een verhaal waarin duidelijk wordt waar de organisatie in de kern voor staat, wat de ambitie is en wat het bedrijf onderscheidend en relevant maakt voor klanten. We werken de story uit in een brand book met visuals.

Corporate Story delen.jpg

uitdragen corporate story

We helpen de corporate story te vertalen naar de praktijk. Hoe kunnen medewerkers hun eigen verhaal vinden en delen vanuit de corporate story? Welke acties gaan de corporate story bekrachtigen? Hoe vertalen we de corporate story naar uw kanalen, zoals de website? 


Voorbeeld Corporate Storytelling Case

Hoe transformeer je het gedrag van gemeente-medewerkers van 'ambtelijk' naar 'ondernemend'? Dat is geen gemakkelijke opgave.

Samen met de Gemeente Zoetermeer hebben we het basisverhaal gemaakt van deze ambitie. Het verhaal maakt duidelijk wat ondernemerschap oplevert, maar ook welke monsters je onderweg tegenkomt en welke helpers je kunt inzetten om deze te verslaan.

We zijn individuele verhalen van 'front runners' gaan vangen en verspreiden binnen de organisatie. We maken zichtbaar hoe moeilijk het is, maar ook wat het oplevert. Zo worden we medewerkers uitgenodigd te experimenteren met de nieuwe werkstijl.

Door storytelling trainingen zijn medewerkers zelf in staat op continue basis hun ervaringsverhalen te delen en te bespreken. Er wordt in pilots van elkaar geleerd en zo wordt de gemeente elke dag een stukje ondernemender. En de burgers merken het verschil!


Voorbeeld Corporate Story: Campina

Wat is het verhaal van Campina eigenlijk? De vraag was makkelijker gesteld dan beantwoord. Maar van levensbelang om een sterk merk neer te zetten. Nogal een uitdaging als je met een groot aantal collega’s en een veelvoud aan externe bureaus werkt met allemaal een eigen visie op het merk.

Na een intensief proces van ‘soul searching’ met het marketingteam waren we eruit: het basisverhaal van Campina, het uitgangspunt voor alle communicatie. Met als leidend thema: ‘Terug naar de basis’. Relevant vonden we, zeker in een tijd waar niets meer echt lijkt te zijn. We zijn met het team terug naar de basis gegaan tijdens een sessie op de boerderij, jawel, letterlijk tussen de koeien. Daar is waar alles begint. Daar werken de boeren elke dag, voor dag en dauw, aan iets waar hun hart ligt. Mouwen opstropen en er tegenaan, dan sta je sterk.

Inmiddels hebben we een serie korte verhalen gemaakt van boeren. En er staat nog meer op stapel. Bij Campina zijn ze vooral blij geweest met het proces: 'er is veel losgekomen wat heel vast zat, er is meer verbondenheid en geloof intern en we snappen nu het waarom'

 Campina: sessie op de hei, eeeeh, boerderij!

Campina: sessie op de hei, eeeeh, boerderij!

 Serie video-portretten van Campina boeren

Serie video-portretten van Campina boeren