Meer drama in de collegezaal

Comment

Meer drama in de collegezaal

Wat is goed en kwaad? (Wanneer) mag je liegen? Moet je gehoorzaam zijn of je eigen pad trekken? Wat is je plek in de maatschappij? 

We proberen al duizenden jaren antwoorden te vinden op dit soort vragen. Wijze, slimme en soms gekke mensen zijn hiermee bezig (geweest). De antwoorden die zij vinden worden via verhalen de wereld ingeslingerd. Sages, legenden, mythologie en sprookjes geven vanaf jonge leeftijd inzicht in de dilemma’s van ons bestaan. De contexten waaruit de verhalen ontsproten zijn religie, filosofie en de afgelopen eeuwen vooral wetenschap. Waar religie en filosofie excelleren in verhalen overbrengen lijkt dat bij wetenschap wat minder makkelijk te gaan. Waarom? Omdat wetenschap vooral focust op empirie, feiten die tellen. 

Vandaar ook de struggle die wetenschappers hebben met hun briljante ontdekkingen uit te leggen aan het brede publiek….of aan studenten. Wetenschappers vinden het vaak lastig om uit de data te stappen en de wereld van emoties te betreden. Echter als ze dit wel doen krijgt hun werk meer impact. Kijk maar naar het succes van verhalenplatforms als Ted of the School of Life. Of ga zelf maar, na wie was je favoriete leraar(es) of professor? Vaak is dat de docent die de mooiste, rijkste en meest tot de verbeelding sprekende verhalen kon vertellen over de stof. Voor de hoorcolleges van Igor van Krogten kwam ik bijvoorbeeld wél mijn bed uit tijdens mijn eerste jaar psychologie. Niet persé omdat ik zijn vak persoonlijkheidsleer zo interessant vond, maar vooral omdat hij (onversterkt) collegezaal A toesprak en spannende verhalen vertelde over thema’s als liefde of angst.

In de huidige informatiemaatschappij worden we (en vooral jongeren) continu gebombardeerd met allerlei boodschappen. Vanuit ons persoonlijke netwerk of de organisaties waarmee we in contact zijn. Dit maakt het ons moeilijk om te focussen. Voor de zenders van boodschappen is het lastig om binnen al dat informatiegeweld op te vallen en vervolgens aandacht vast te houden…ook in de collegebanken. 

Gister lanceerde de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden de fictie film “On Being a Scientist”. De film bestaat uit 9 delen, die gaan over dilemma’s en valkuilen die je als wetenschapper tegenkomt. Het is een prachtige film waarvoor kosten nog moeite gespaard zijn zo te zien. Al direct in de eerste aflevering wordt t spannend zodra bij de inauguratie van de professor iemand in de zaal op staat en de vraag stelt of de professor zijn bijzondere ontdekkingen echt zelf gedaan heeft? Er volgt een pijnlijke en spannende stilte…gevolgd door een scene waarin hersenen worden gefrituurd onder het genot van een rood wijntje. Als je geïnteresseerd bent in wetenschap, onderwijscommunicatie of storytelling raad ik je aan hem zeker te kijken.

Wat mij betreft heeft de Universiteit “het verhaal” op prachtig eigentijdse wijze teruggebracht in de collegebanken, en daarbuiten. Het geeft de wetenschapper een gezicht en een kijkje in de ivoren toren. Dit alles met veel spanning, drama en volgens de wetten van storytelling. Ik hoop dat veel studenten en mensen werkzaam in het onderwijs zullen kijken en zij stil staan bij belangrijke vragen waar die als wetenschapper maar ook als mens voor je kiezen krijgt. Ik hoop ook dat marketing- en communicatieprofessionals werkzaam in het onderwijs de film kijken en zich realiseren wat de kracht is van verhalen die zich in en om hun instelling afspelen. Want dit is natuurlijk een ultiem middel om het ware verhaal over je instellingen te vertellen.

Comment

Not your regular weekendje StoryDiggen

Comment

Not your regular weekendje StoryDiggen

Als StoryDiggers bevinden Ralph en ik ons vaak in kantoorpanden bij de marketingafdeling, in vergaderruimtes (met namen die tot inspiratie moeten aanzetten), startup hub’s, hippe koffietentjes, trainingscentra en andere leuke en minder leuke plekken. Gesprekken die we hebben gaan over merken, doelgroepen, missies, visies, proposities, contentkalenders en uiteindelijk over mensen, helden, monsters en speciale wapens. Dat is de natuurlijke habitat van de StoryDigger. Daar voelen wij ons als een vis in het water.

Hoe anders was dat toen ik op een donkere avond over een onverlichte weg in de middle of nowhere reed. Het was ijskoud buiten en het enige dat ik zag was onderstaand beeld en het blauwe schijnsel van mijn Waze GPS. Ik hoopte dat ie hier (ergens in Gelderland of Overijssel) nog bereik had… 

Waar was ik naar op weg? Naar een weekend storydiggen en -tellen met jonge ambassadeurs van de IMC-weekendschool. Samen met de Bonnie van the Whole Package en Ilja van de IMC weekendschool hebben we in de maanden hiervoor een programma opgezet om een groep jongeren op te leiden tot ambassadeurs van de weekendschool. Voor wie de weekendschool niet kent: dit is een te gekke school waar nieuwsgierige kinderen uit achterstandswijken in contact komen met bevlogen professionals uit allerlei vakgebieden om zo hun horizon te verbreden.

Weekendje Storydiggen in het bos zou de ideale omgeving zijn voor een StoryDigger toch? Maar waarom voelde ik me dan toch licht nerveus en gespannen? Was het de duisternis of was het iets anders? Misschien was het wel dat ik geen idee had over of ons programma wel genoeg aansloot op de slimme en misschien wel bijdehante jongeren? Zouden ze niet in slaap vallen bij theorieën van Joseph Campbell? Waren ze wel lief? En zou het niet te persoonlijk worden? Persoonlijke verhalen van kids opgraven is wel even iets anders van verhalen voor bedrijven.

Bij aankomst op de plek (die trouwens prachtig was) koos ik een slaapkamer. Daarna gingen we aan de slag om het diner te maken. Hier maakte ik al kennis met een paar deelnemers, vrolijke energieke mensen. Aan tafel maakte iedereen kennis met elkaar en dat gaat makkelijker als er heerlijk eten voor je neus staat. Daarna gingen we direct aan de slag. Eerst op relaxte wijze kennis maken en vervolgens direct de diepte in met de vraag: Wie ben jij?

Wie ben jij? Een simpele vraag, maar best lastig te beantwoorden. Ben je wat je meemaakt? Wat je ouders je hebben geleerd? Ben je de keuzes die je maakt? Ben je de dromen die je hebt? Met deze vraag ging het gelijk los. Stuk voor stuk deelden we ons levensverhaal. Ik heb nog nooit zo’n open en eerlijke groep meegemaakt. We lachten, we huilden, want man o man als mensen eerlijk over zichzelf vertellen komt dat binnen zeg!

De volgende ochtend vroeg zag ik pas hoe prachtig de omgeving echt was. 

We zijn twee dagen keihard aan de slag gegaan met het uiteenrafelen en verfijnen van de persoonlijke verhalen. We sleutelde aan de inhoud en aan presentatie. We waren psychologen, acteurs en actrices, schrijvers, regisseurs, filosofen en nog veel meer. We hebben elkaar geholpen monsters te vinden en te verslaan.

Uiteindelijk ging iedereen met een eigen verhaal naar huis. Een verhaal dat op elk moment van pas komt, dat je kunt vertellen bij een sollicitatie, een presentatie als ambassadeur van de IMC weekendschool, aan je vrienden en familie. Maar bovenal een verhaal dat je verbindt met jezelf en je daarmee richting geeft voor verdere avonturen in het leven.

Voor mij persoonlijk was het echt een onvergetelijke ervaring die me zomaar gegeven is door deze bijzondere jongeren en de mensen waar ik mee samenwerkte. Diepe buiging en heel veel dank voor iedereen die erbij was. Het is te gek om een StoryDigger te zijn, want iedereen heeft een goed verhaal!

Comment

Webinar Brand Storytelling

Comment

Webinar Brand Storytelling

Afgelopen woensdag mochten we voor NIMA een kort webinar geven over onze kijk op Storytelling als marketing/communicatietool. Het was een grappige ervaring om een verhaal te vertellen voor de camera zonder de reactie van je publiek te kunnen zien. We hebben kort stilgestaan bij drie vragen:

  1. Wat is Storytelling?
  2. Waarom is Storytelling relevant voor bedrijven?
  3. Hoe werkt Storytelling

Het webinar is hier terug te kijken. 

Comment

Content en soaps

Comment

Content en soaps

Wat contentmarketing kan leren van soapseries

Iedereen heeft wel zo'n oom. Die op verjaardagsfeestjes alle aandacht naar zich toe probeert te trekken met zijn ellenlange, oersaaie anekdotes. Hij voelt niet aan dat hij zelf de enige is die geïnteresseerd is. Je lacht schaapachtig mee en maakt je vervolgens met een excuus uit de voeten: 'even nog een biertje halen, ben zo terug...'.

Contentmarketing slaat vaak plank mis

Als het over contentmarketing gaat, zie ik veel voorbeelden voorbij komen die doen denken aan mijn oom. Merken die zichzelf voorhouden dat ze moeten gaan denken als een uitgever en vervolgens allerlei content uitspugen waar niemand écht op zit te wachten, behalve de organisatie zelf en het creatieve bureau dat het ontwikkeld heeft.

Content of story?

Misschien gaat het al mis bij het woord 'content', afgeleid van 'something contained': inhoud.  Een ziellozer woord bestaat niet. We willen inspiratie, vermaak, geraakt worden, aan het denken gezet worden, ga zo maar door! Dat gevoel krijg ik nou niet echt bij 'content'. Vandaar dat de term 'storytelling' zo'n hit is, een begrip dat wat mij betreft ook beter de lading dekt.

Ken je publiek!

Het is niet voor niets dat op het Content Marketing World Event afgelopen jaar types als Kevin Spacey ons marketeers probeerden uit te leggen hoe je dat nou doet, het vertellen van een goed verhaal. Volgens Spacey is één van de drie uitgangspunten van een goed verhaal het kennen van je publiek: goed begrip van degenen waar je je tot richt. I couldn't agree more...

Het ontstaan van soap-series

Zelf vind ik nog steeds het ontstaan van de soap-serie tot de verbeelding spreken als het gaat om publiek het startpunt maken van het verhaal dat je wil vertellen. Voor wie er niet mee bekend is: soap-series zijn ontwikkeld door wasmiddelenfabrikanten in de jaren vijftig. Vandaar de naam 'soap'. De fabrikanten gingen op zoek naar een manier om de aandacht van huisvrouwen te krijgen om vervolgens hun producten aan te prijzen.

Verdiep je in het leven van je publiek

De wasmiddelenfabrikanten hebben zich eerst eens goed in de interesses van de huisvrouw verdiept. Deze vrouwen wilden hun eigen dagelijks leven af en toe ontvluchten en waren gefascineerd door intriges en romances tussen gewone mensen zoals zijzelf. De wasmiddelenfabrikanten besloten hierop in te spelen met een dagelijkse serie, de soap-serie. Waarin uiteindelijk hun producten weer een plek kregen.

Het publiek als startpunt bij contentmarketing: problemen

Er zijn echter twee problemen bij het nemen van het publiek als startpunt bij contentmarketing:

1) Het publiek als homogene groep bestaat niet, er zijn vaak verschillende groepen met verschillende interesses.

2) Het publiek raakt vaak snel uit zicht op het moment dat je creatie ingaat

Persona's geven sturing in contentstrategie

Om bovenstaande problemen te ondervangen werken veel merken met persona's bij de start van hun contentstrategie. Persona's zijn verbeeldingen van verschillende publieksgroepen waarin interesses en mediavoorkeur een prominente rol hebben. Persona's ontstaan door inzichten vanuit doelgroepen op een inspirerende manier weer te geven, zodat het voor een ieder makkelijk te begrijpen is en een zichtbare plek krijgt in het proces van contentproductie.

Als persona's op een goede manier ontwikkeld zijn, bieden ze inspiratie in het creëren van story topics ('Marc houdt van reizen, kunnen we dat als startpunt nemen?') en zijn ze een uitstekend middel om de relevantie van geproduceerde content te bepalen ('wordt Mark zijn aandacht hierdoor echt voldoende getrokken?').

To sum it up

Persona's helpen dus om relevante content vorm te geven. En om te voorkomen dat je tijd, geld en energie stopt in het maken van content die achteraf niemand écht interessant vindt. Zodat je niet die oom wordt, op dat verjaardagsfeestje, die eindelijk op stoom denkt te zijn als zijn gesprekspartner zegt: 'even een biertje halen, ben zo terug...'

Comment

Tips en tricks

Comment

Tips en tricks

We hebben hier een paar interessante infographics over storytelling voor je verzameld. Helaas zijn ze zelf niet allemaal volgens een goede verhaallijn opgebouwd, maar hier zitten wel wat goede inzichten, tips en trics in om in te zetten als je verhalen wilt gaan maken voor je eigen werk of organisatie. Doe er je voordeel mee!

Comment