Dr. Jekyll en Mr. Hyde van Content Marketing...

Comment

Dr. Jekyll en Mr. Hyde van Content Marketing...

Het besef kwam toen ik vanavond mijn dochter van vier naar bed bracht en een verhaaltje voorlas. Over kikker en pad, reuzen en draken. Hier had ik nog wel wat meer van willen horen vandaag. Samen met mede-StoryDigger Sander was ik op het Content Marketing en Storytelling Event. Ik snap nu waarom het event twee titels heeft. Content Marketing en Storytelling zijn namelijk verschillende werelden.

Comment

Content Marketing Strategy Model: Nespresso en Cisco

Comment

Content Marketing Strategy Model: Nespresso en Cisco

Content marketing is het smeermiddel tussen het merk en de doelgroep. Of zou het moeten zijn. In een tijd waar iedereen content kan maken en publiceren, zie je veel content die nauwelijks bijdraagt aan de marketingdoelstellingen. Het is daarom van groot belang een goed strategisch kader te hebben waarbinnen content wordt gemaakt. In deze blog licht ik het Content Marketing Strategy Model toe. En hoe met deze blauwdruk de recente content marketing successen van Nespresso en Cisco kunnen worden verklaard.

Comment

Episode 3: de schat en wat merken kunnen leren van de voetbaldames

Comment

Episode 3: de schat en wat merken kunnen leren van de voetbaldames

Wat een heldinnen dat damesteam! Wat een prachtig verhaal om te volgen en wat werd heel Nederland hierin meegezogen. Zure kritiek (van oude voetbalmannen) ombuigen met positiviteit en liefde met als resultaat ultieme prestaties, verdiende bewondering en eeuwige roem. Een verhaallijn om van te smullen. En dat hebben 4,1 miljoen Nederlanders gedaan (en zo’n 13 miljoen mensen wereldwijd in 80 landen).

Comment

Drie inspirerende brand storytelling voorbeelden

Comment

Drie inspirerende brand storytelling voorbeelden

Storytelling is het nieuwe goud. Ten minste als je de marketinggoeroes mag geloven. Toch zijn er nog weinig merken die storytelling succesvol weten in te zetten. In deze blog verkennen we een aantal mooie voorbeelden van brand storytelling. En ontleden we de learnings: wat is het recept voor een succesvolle brand story strategie?

Comment

Comment

Episode 2: connectie met de held(in)

Heb je film op bovenstaand plaatje herkend? Zo ja, dan kom je ergens uit halverwege de jaren 80. Voor wie geen idee heeft, dit is een shot uit de film ‘The NeverEnding Story’. Een film die één van de belangrijkste principes uit verhalenland laat zien: connectie met de held.   

Comment

Episode 1: A call to Adventure

Comment

Episode 1: A call to Adventure

Exact drie jaar geleden begon het avontuur van de StoryDiggers. Drie is in verhalenland een magisch getal, meer daarover kun je hier lezen. Ralph en ik spraken af in Dwaze Zaken, het cafeetje tegenover Centraal Station Amsterdam, wat het eerste jaar als kantoor diende. Wij deelden een vorig leven als marktonderzoeker en waren beiden gefascineerd door hoe je met feitelijkheden mensen in beweging zet. Beter gezegd waren we licht gefrustreerd over dat dat vrijwel nooit echt goed lukte op basis van rapporten, tabellen en presentaties.

Comment

Meer drama in de collegezaal

Comment

Meer drama in de collegezaal

Gister lanceerde de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden de fictie film “On Being a Scientist”. De film bestaat uit 9 delen, die gaan over dilemma’s en valkuilen die je als wetenschapper tegenkomt. Het is een prachtige film waarvoor kosten nog moeite gespaard zijn zo te zien. Al direct in de eerste aflevering wordt t spannend zodra bij de inauguratie van de professor iemand in de zaal op staat en de vraag stelt of de professor zijn bijzondere ontdekkingen echt zelf gedaan heeft? Er volgt een pijnlijke en spannende stilte…

Comment

Not your regular weekendje StoryDiggen

Comment

Not your regular weekendje StoryDiggen

Wie ben jij? Een simpele vraag, maar best lastig te beantwoorden. Ben je wat je meemaakt? Wat je ouders je hebben geleerd? Ben je de keuzes die je maakt? Ben je de dromen die je hebt? Met deze vraag ging het gelijk los. Stuk voor stuk deelden we ons levensverhaal. Ik heb nog nooit zo’n open en eerlijke groep meegemaakt. We lachten, we huilden, want man o man als mensen eerlijk over zichzelf vertellen komt dat binnen zeg!

Comment

Webinar Brand Storytelling

Comment

Webinar Brand Storytelling

Afgelopen woensdag mochten we voor NIMA een kort webinar geven over onze kijk op Storytelling als marketing/communicatietool. Het was een grappige ervaring om een verhaal te vertellen voor de camera zonder de reactie van je publiek te kunnen zien. We hebben kort stilgestaan bij drie vragen...

Comment

Content en soaps

Comment

Content en soaps

Iedereen heeft wel zo'n oom. Die op verjaardagsfeestjes alle aandacht naar zich toe probeert te trekken met zijn ellenlange, oersaaie anekdotes. Hij voelt niet aan dat hij zelf de enige is die geïnteresseerd is. Je lacht schaapachtig mee en maakt je vervolgens met een excuus uit de voeten: 'even nog een biertje halen, ben zo terug...'.

Comment

Tips en tricks

Comment

Tips en tricks

We hebben hier een paar interessante infographics over storytelling voor je verzameld. Helaas zijn ze zelf niet allemaal volgens een goede verhaallijn opgebouwd, maar hier zitten wel wat goede inzichten, tips en trics in om in te zetten als je verhalen wilt gaan maken voor je eigen werk of organisatie. Doe er je voordeel mee!

Comment