Storytelling voor verandering en leiderschap

Storytelling voor verandering en leiderschap

Vanuit de drietrap ‘bewustwording-leren-doen’ hebben we een model ontwikkeld dat de fasen laat zien waar een medewerker doorheen gaat om van het grote, vaak nog wat abstracte organisatieverhaal zijn of haar eigen verhaal te maken en dat te gaan (be)leven. 

Corporate Story Voorbeelden Nederland

Corporate Story Voorbeelden Nederland

Wat is een goede corporate story? Laten we het eens concreet maken aan de hand van drie voorbeelden van drie uiteenlopende Nederlandse organisaties. We hebben gekozen voor voorbeelden waar de corporate story in film is vertaald, aangezien dat meer tot de verbeelding spreekt dan alleen maar tekst.

Het vinden en goed verwoorden daarvan zonder in clichés te eindigen is vaak een hele uitdaging. In dit artikel laten we zien wat een goede corporate story is aan de hand van drie voorbeelden.

Storytelling Podcast

Storytelling Podcast

Storytelling wordt steeds belangrijker binnen organisaties. Maar waarom? En hoe werkt het precies? Ralph en Sander leggen uit wat een goed verhaal is en waarom dit zo belangrijk is in deze podcasts van Studio Beeckestijn en Meestervertellers.

Veranderverhaal maken? 4 tips en voorbeelden.

Veranderverhaal maken? 4 tips en voorbeelden.

Hoe zet je verhalen in om die (cultuur)veranderingen op gang te brengen? Wat kan je met narratieven in zowel in- als externe communicatie? We geven vier belangrijke tips en voorbeelden die je kunt inzetten bij organisatieverandering.

Content Marketing Storytelling voorbeeld: FishTales

Content Marketing Storytelling voorbeeld: FishTales

Hoe blijf je als organisatie sterk staan, zeker in tijden van crisis? En hoe bouw je echte connectie op met je doelgroep? Er valt veel te leren van journalisten, scriptschrijvers en showrunners. In dit artikel laten we drie stappen zien om krachtige content te maken vanuit storytelling. En we lichten ze toe aan de hand van een Nederlandse startup die zonder te adverteren uitgroeide tot een internationaal merk.

Marketing en storytelling: voorbeelden van Heineken, Mastercard en Nike

Marketing en storytelling: voorbeelden van Heineken, Mastercard en Nike

Aan hypes geen gebrek in de wereld van marketing. Om er maar eens twee te nemen: ‘storytelling’ en ‘guerilla marketing’. Beide ‘technieken’ hebben als eigenschap dat je met een relatief bescheiden budget grote impact kunt hebben. In dit artikel bespreek ik 3 guerrilla marketing-cases die goed gebruik maken van storytelling. Maar ik deel ook welke kansen de makers ervan hebben laten liggen.

Storytelling: wat politieke partijen kunnen leren van Hollywood

Comment

Storytelling: wat politieke partijen kunnen leren van Hollywood

Thierry Baudet is strijdbaar. Hij strijdt tegen ‘de elite', de heersende macht, politieke correctheid, Brussel, wetenschappers en journalisten. Hij strijdt vóór de hardwerkende Nederlander die zekerheden als een stabiele energierekening, gegarandeerd pensioen en een vaststaande definitie van de Nederlandse identiteit ziet afbrokkelen. Baudet zet zichzelf neer als een strijder. Dat blijkt ook uit zijn volgende woorden: ‘Wij zijn naar het front geroepen. Omdat het moet. Omdat ons land ons nodig heeft… En vandaag is de eerste grote veldslag gewonnen’. Een man met een missie.

Comment

#MonsterMonday. Deze week: heb je wel het juiste monster voor ogen?

Comment

#MonsterMonday. Deze week: heb je wel het juiste monster voor ogen?

Een standaardwerk is Storytellingland is The Seven Basic Plots, van Christopher Booker. Hierin stelt hij dat er maar 7 archetypische thema’s bestaan in alle menselijke verhalen. Of hij het bij het juiste eind heeft is nooit bewezen, maar het is in ieder geval super herkenbaar en erg inspirerend. Een van de thema’s noemt hij “overcoming the monster”. Dus logisch dat we in deze serie iets meer over te delen.

Comment

#MonsterMonday. Deze week: Een monster dat appels eet

Comment

#MonsterMonday. Deze week: Een monster dat appels eet

In 1984 introduceerde Apple z’n Macintosh PC via een campagne filmpje aan het grote publiek tijdens de superbowl. In het filmpje zien we een dystopiaanse toekomst, waarin een groot eng pratend hoofd op een scherm (big brother) een leger hersenloze kale eenheidsworstige grijze mannen (het gepeupel, wij dus) toespreekt. Terwijl dit gaande is komt een vrouw in een rood wit gympakje binnen rennen, gevolgd door oproerpolitie die haar tegen probeert te houden. Ze werpt een moker richting het grote pratende hoofd, wat vervolgens explodeert. Kortom de nieuwe pc van Apple zou als een mokerslag in het gezicht de controle van de technologische gevestigde orde (toen bedrijven als IBM) doen ontploffen en de power weer teruggeven aan het individu. Prachtig filmpje en heel sterk staaltje storytelling van o.a. regisseur Ridley Scott (van Bladerunner en Alien). Veel prijzen gewonnen en de superbowl reclames waren nooit meer hetzelfde. Voor het hele filmpje klik hier.

Comment

Content Marketing na #DeleteFacebook

Comment

Content Marketing na #DeleteFacebook

Morgenavond om 8 uur is het zover. Dan nemen Facebook-gebruikers in grote getale afscheid van het grootste social media platform dat we kennen. Ten minste als het aan Arjan Lubach ligt. Hij lanceerde afgelopen zondagavond het event 'Bye Bye Facebook'. En stel: het blijkt het startschot voor een massale Facebook-exodus. Wat betekent dit dan voor iedereen die zich bezighoudt met content marketing en Facebook als belangrijkste kanaal gebruikt?

Comment

Episode 4: Meet the monster

Comment

Episode 4: Meet the monster

Ik was een jaar of 14. Alleen thuis. Ik had me afgemeld voor school omdat ik ziek was. Ik verveelde mij kapot. M’n ouders waren weg en ik lag alleen in bed grieperig te zijn. Dan maar een video aan. Star Wars had ik al duizend keer gezien. Toen stuitte ik op een oude film van Hitchcock. In de volgende 100 minuten ging mijn hartslag ging omhoog en begon ik steeds harder te zweten (en niet van de griep).

Comment

Dr. Jekyll en Mr. Hyde van Content Marketing...

Comment

Dr. Jekyll en Mr. Hyde van Content Marketing...

Het besef kwam toen ik vanavond mijn dochter van vier naar bed bracht en een verhaaltje voorlas. Over kikker en pad, reuzen en draken. Hier had ik nog wel wat meer van willen horen vandaag. Samen met mede-StoryDigger Sander was ik op het Content Marketing en Storytelling Event. Ik snap nu waarom het event twee titels heeft. Content Marketing en Storytelling zijn namelijk verschillende werelden.

Comment

Content Marketing Strategy Model: Nespresso en Cisco

Comment

Content Marketing Strategy Model: Nespresso en Cisco

Content marketing is het smeermiddel tussen het merk en de doelgroep. Of zou het moeten zijn. In een tijd waar iedereen content kan maken en publiceren, zie je veel content die nauwelijks bijdraagt aan de marketingdoelstellingen. Het is daarom van groot belang een goed strategisch kader te hebben waarbinnen content wordt gemaakt. In deze blog licht ik het Content Marketing Strategy Model toe. En hoe met deze blauwdruk de recente content marketing successen van Nespresso en Cisco kunnen worden verklaard.

Comment

Episode 3: de schat en wat merken kunnen leren van de voetbaldames

1 Comment

Episode 3: de schat en wat merken kunnen leren van de voetbaldames

Wat een heldinnen dat damesteam! Wat een prachtig verhaal om te volgen en wat werd heel Nederland hierin meegezogen. Zure kritiek (van oude voetbalmannen) ombuigen met positiviteit en liefde met als resultaat ultieme prestaties, verdiende bewondering en eeuwige roem. Een verhaallijn om van te smullen. En dat hebben 4,1 miljoen Nederlanders gedaan (en zo’n 13 miljoen mensen wereldwijd in 80 landen).

1 Comment

Drie inspirerende Brand Storytelling voorbeelden

Drie inspirerende Brand Storytelling voorbeelden

Storytelling is het nieuwe goud. Ten minste als je de marketinggoeroes mag geloven. Toch zijn er nog weinig merken die storytelling succesvol weten in te zetten. In deze blog verkennen we een aantal mooie voorbeelden van brand storytelling. En ontleden we de learnings: wat is het recept voor een succesvolle brand story strategie?

1 Comment

Episode 2: connectie met de held(in)

Heb je film op bovenstaand plaatje herkend? Zo ja, dan kom je ergens uit halverwege de jaren 80. Voor wie geen idee heeft, dit is een shot uit de film ‘The NeverEnding Story’. Een film die één van de belangrijkste principes uit verhalenland laat zien: connectie met de held.   

1 Comment

Episode 1: A call to Adventure

Comment

Episode 1: A call to Adventure

Exact drie jaar geleden begon het avontuur van de StoryDiggers. Drie is in verhalenland een magisch getal, meer daarover kun je hier lezen. Ralph en ik spraken af in Dwaze Zaken, het cafeetje tegenover Centraal Station Amsterdam, wat het eerste jaar als kantoor diende. Wij deelden een vorig leven als marktonderzoeker en waren beiden gefascineerd door hoe je met feitelijkheden mensen in beweging zet. Beter gezegd waren we licht gefrustreerd over dat dat vrijwel nooit echt goed lukte op basis van rapporten, tabellen en presentaties.

Comment

Meer drama in de collegezaal

Comment

Meer drama in de collegezaal

Gister lanceerde de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden de fictie film “On Being a Scientist”. De film bestaat uit 9 delen, die gaan over dilemma’s en valkuilen die je als wetenschapper tegenkomt. Het is een prachtige film waarvoor kosten nog moeite gespaard zijn zo te zien. Al direct in de eerste aflevering wordt t spannend zodra bij de inauguratie van de professor iemand in de zaal op staat en de vraag stelt of de professor zijn bijzondere ontdekkingen echt zelf gedaan heeft? Er volgt een pijnlijke en spannende stilte…

Comment

Not your regular weekendje StoryDiggen

1 Comment

Not your regular weekendje StoryDiggen

Wie ben jij? Een simpele vraag, maar best lastig te beantwoorden. Ben je wat je meemaakt? Wat je ouders je hebben geleerd? Ben je de keuzes die je maakt? Ben je de dromen die je hebt? Met deze vraag ging het gelijk los. Stuk voor stuk deelden we ons levensverhaal. Ik heb nog nooit zo’n open en eerlijke groep meegemaakt. We lachten, we huilden, want man o man als mensen eerlijk over zichzelf vertellen komt dat binnen zeg!

1 Comment